"Jezelf steeds opnieuw uitvinden is belangrijk"
Het verhaal van Managementboek begint zo’n twintig jaar geleden vanaf een zolderkamer en vanuit een vochtige kelder die als opslagruimte dient voor boeken. Tegenwoordig is Managementboek dé online boekhandel voor businessprofessionals. “Ons doel is om managers en ondernemers zo goed mogelijk te bedienen als het gaat om kennisontwikkeling. Naast boeken en e-books bieden we daarom ook onder meer e-learnings en seminars”, aldus Philip van Coevorden, mede-eigenaar van Managementboek.
Oprichters Kees Visser en Philip van Coevorden kwamen tijdens hun studietijd in contact met uitgeverij Scriptum waarvoor ze af en toe opdrachten uitvoerden. Kees als redacteur en Philip als dtp-er. Een van de eigenaren had vertrouwen in het duo en gaf aan hen te willen helpen als ze bij hem zouden komen met een goed idee. Philip: “Mijn vader was uitgever van kunstboeken. Ik kende daardoor een tijdschrift dat helemaal op de kunstwereld was gericht. Zoiets voor een kleine specifieke doelgroep wilden wij ook maken. Uiteindelijk werd dat Managementboek. We wilden primair uitgever van het tijdschrift worden (destijds Manager & Literatuur geheten, inmiddels Managementboek Magazine), en om de cashflow op gang te brengen ook wat boeken erbij verkopen. Na een paar maanden bleken we die twee dingen om te moeten keren: een blad runnen was lastiger dan gedacht, terwijl de boekverkoop eigenlijk meteen goed liep."
Altijd die extra stap zetten
In de loop der jaren is er flink wat veranderd. Philip: “In de online wereld bepalen de grootste aanbieders de zogenaamde 'hygiënefactoren'; denk bijvoorbeeld aan gratis en snelle levering. Als je wilt overleven, is het belangrijk dat je minimaal hetzelfde biedt én een extra stap zet. We zoeken altijd naar nieuwe ontwikkelingen en behoeftes. Soms springen we ergens op in. Luistercd’s bijvoorbeeld waren een aantal jaren geleden populair, en met reeksen over onder andere Verandermanagement en Leiderschap zijn we heel succesvol geweest. Maar niet al onze uitstapjes hadden het gewenste resultaat. Stuk voor stuk zijn het wel leermomenten geweest. Ik denk dat je vanuit ondernemerschap voortdurend moet proberen jezelf opnieuw uit te vinden zonder dat je je doelstellingen en kern daarbij uit het oog verliest. Om aan de behoefte van gemak voor onze klanten te voldoen, bieden wij nu naast boeken voor businessprofessionals ook andere genres. Zo kun je al je boeken in een keer bij ons bestellen. Ons aanbod is dus breder geworden, maar de focus zal bij ons toch blijven op de kennis die wij hebben en delen over managementboeken.”
De luis in de pels
“Wij zijn een beetje anders dan andere boekwinkels”, stelt Philip. “Wij proberen altijd voorop te lopen ten opzichte van de concurrentie. Dat doen we door altijd kritisch te blijven en constant alert om ons heen te kijken naar wat er in de markt gebeurt. Daarnaast hebben we vanaf onze start een goede samenwerking met de auteurs - onze natuurlijke bondgenoten. Zij beschikken over interessante kennis voor onze doelgroep en wij kunnen die doelgroep goed bereiken. Een win-win situatie dus!”
Plezier in ondernemerschap
“Ondernemen is lang niet altijd makkelijk, maar de vrijheid die het met zich meebrengt, geeft mij een enorme drive. Ik denk dat je als ondernemer niet bang moet zijn om je te focussen op één niche. In een snel veranderende wereld is het belangrijk om in te spelen op ontwikkelingen en trends, maar vergeet nooit waar je vandaan bent gekomen. Managementboek heeft tijdens haar bestaan al meerdere uitstapjes gemaakt, maar het fundament is altijd hetzelfde gebleven. Ik haal nog altijd veel plezier uit het ontwikkelen van nieuwe initiatieven met een duidelijk fundament als basis. Doen wat je leuk vindt is een groot goed.”
Samenwerking Managementboek
Op het gebied van opleidingen en kennisdeling is Brainnet een samenwerking gestart met Managementboek. Het eerste resultaat van deze samenwerking is de opzet van een avondseminar ‘Methoden die werken’ over Lean, Agile en Scrum. U bent van harte uitgenodigd dit seminar op 9 mei bij te wonen.