"Wij zijn een familiebedrijf met 1000 man"
“Als advies- en ingenieursbureau is en blijft techniek een belangrijk aspect voor ons, maar wanneer je de mens centraal zet kun je als organisatie écht het verschil maken. Organisaties hebben winst nodig om continuïteit te garanderen, maar tegenwoordig zie ik ook dat organisaties zich richten op korte termijn winstmaximalisatie en dat is zonde. Werken bij een bedrijf waar je je kunt ontwikkelen, samenwerkt met fijne collega’s en er ruimte is voor initiatieven is belangrijker dan ooit”, meent Ad van Beek, HR Directeur bij Movares.
Movares is een advies- en ingenieursbureau dat actief is op het gebied van infrastructuur, openbaar vervoer, mobiliteit, energie, water en urbane ontwikkeling. In 1990 werd Movares, toen nog onder de naam Holland Railconsult, verbijzonderd binnen NS. In 1995 kwam het bedrijf juridisch op eigen benen te staan en in 2006 is de naam veranderd naar Movares. “Movares staat voor beweging, onze mensen voor gedegen kennis”, aldus Ad van Beek.
Medewerkers als partner
Bijzonder aan Movares is dat 70% van de aandelen in handen is van meer dan de helft van de medewerkers. “Doordat onze medewerkers zelf eigenaar zijn van het bedrijf, ontstaat er ondernemerschap, iedereen voelt zich verantwoordelijk voor het resultaat en is bereid om kennis te delen. De directie speelt wel een bepalende rol als het gaat om besluitvorming”, zegt Ad. “Je kunt Movares beschrijven als een familiebedrijf met 1000 man. Mijn succes is jouw succes. Onze besluiten zijn altijd gericht op de continuïteit van de organisatie, uitdagende projecten maar bovenal plezier in het werk en fijne collega’s. Wij zijn eigenlijk een masculiene organisatie als het gaat om de techniek en inhoud, en een feminiene organisatie als het gaat om omgang met elkaar.”
Flex van buiten naar binnen halen
De grootste uitdaging van Movares op gebied van HR is de lenigheid uit de organisatie zelf te halen. Ad: “Als projectorganisatie hebben wij te maken met wisselingen in de behoefte aan capaciteit. Wat je ziet is dat organisaties deze schommelingen opvangen met flexkrachten. Ik geloof daar minder in. Wij zijn niet tegen flex, bijvoorbeeld bij piek en ziek, maar tegen de vanzelfsprekendheid om uit gewoonte met flexkrachten te werken, dat voelt niet goed. Bovendien kost het veel geld. Organisaties moeten flex veel bewuster inzetten, vast is daarbij de norm voor ons. Als organisatie sta je sterker als je flexibiliteit zelf kunt organiseren. Door breed inzetbare medewerkers bijvoorbeeld.” Movares heeft een eigen intern detacheringsbureau opgericht en neemt personeel aan in vaste dienst. “Wanneer wij extra capaciteit nodig hebben in onze projecten, dan zetten wij onze eigen medewerkers in. En wanneer de druk iets lager is, dan detacheren wij onze eigen medewerkers in projecten van onze klanten”, legt Ad uit. “Wij werken wel met een flexibele schil, maar dat noem ik liever samenwerkingspartners. In dat geval gaat het om bijvoorbeeld een zelfstandig ondernemer met zeer specialistische kennis.”
Vertrouwen
“Een tijdelijk contract past minder goed bij onze filosofie. Wij geven al onze medewerkers in principe direct een vast contract”, zegt Ad. Hij voegt toe: “Dat jonge professionals geen behoefte hebben aan een vast contract is onzin, dat is vooral iets wat werkgevers elkaar wijs maken. Het ligt allemaal iets genuanceerder. Ik ben het ermee eens dat jonge professionals meer behoefte hebben aan flexibiliteit en niet 40 jaar lang bij dezelfde werkgever blijven. Wel hebben zij behoefte aan voorspelbaarheid en zekerheid. Hiermee vertel je de professional eigenlijk: ‘Hé, ik heb vertrouwen in jou en ik wil graag dat je voor ons blijft werken’.”
Talentenprogramma
Om afgestudeerde professionals aan te trekken, heeft Movares een speciaal talentenprogramma ontwikkeld. Trainees volgen een interne opleiding bij Movares van 2 jaar. Deze opleiding stoomt hen klaar voor de toekomst. Het eerste jaar van de opleiding is vooral gericht op de zelfontwikkeling en in het tweede jaar leren zij hoe de buitenwereld werkt en zich ontwikkelt. “Wij vinden het belangrijk dat medewerkers zich blijven ontwikkelen, blijven groeien en zijn van mening dat je nooit uitgeleerd bent. Het talentenprogramma stoomt jonge professionals klaar voor de toekomst. Via de Movares Academy kunnen ook bestaande medewerkers blijven leren, dit is belangrijk in de snel veranderende wereld waarin wij leven.”
Het best bewaarde geheim van Movares
Ad sluit af: “In de kern gaat het bij werken om plezier. We willen dat mensen zich thuis voelen. In 2010 zijn wij werkgever van het jaar geworden. Dat is bijzonder voor een advies- en ingenieursbureau waar vaak de techniek en de inhoud voorop staat. Techneuten leggen van nature de focus op hetgeen niet goed gaat. Wij vinden het vooral belangrijk dat zij zich realiseren aan wat voor gave projecten zij werken en wat zij allemaal bereikt hebben. Bij Movares hanteren wij een bijzondere manier van omgang. Ik hoop anderen te inspireren. Het verschil kan worden gemaakt door organisaties die hun mensen voorop zetten.”