met ambitiemagazine voor eigentijds ondernemerschap
Juli 2016
‘Twintig jaar geleden besloot ik alleen nog maar te gaan doen wat ik echt leuk vond. Zelfstandig ondernemer zijn, iets nieuws opzetten hoorde daar voor mij bij. Ik startte destijds met een inhuurconcept voor IT-personeel. Ik wilde het beter doen dan anderen en echte toegevoegde waarde bieden. Transparantie was voor mij een absolute must. Dat zit na twintig jaar nog altijd in het DNA van Brainnet’, vertelt Otto Verkerk, oprichter van Brainnet.
Hoewel Otto Verkerk niet meer betrokken is bij het dagelijks reilen en zeilen van Brainnet, is hij als aandeelhouder nog altijd verbonden met de organisatie. ‘Brainnet is in goede handen bij de huidige drie mede-aandeelhouders en directieleden. Er is een flinke groei ingezet, zowel in omvang als dienstverlening. Toch zie ik ook nog altijd dat winstmaximalisatie niet het doel op zich is. Vanaf de oprichting van Brainnet is vastgelegd dat een deel van de winst beschikbaar wordt gesteld aan goede doelen. Dat is nog altijd zo. Ik ben ontzettend dankbaar voor de inzet van alle medewerkers. Zij hebben hard gewerkt om Brainnet te maken wat het nu is, namelijk een gerespecteerd en hoogwaardig dienstverlener. Ik ben er trots op ben dat er nog met evenveel eerlijkheid en commitment wordt ondernomen als ik destijds deed.’
Otto Verkerk herinnert zich die beginperiode nog goed: ‘Van de ene op de andere dag leverde ik mijn mooie salaris en werkplek in voor een grote sprong in het diepe. Gelukkig kreeg ik de volledige steun van mijn vrouw Linda en toen ik de eerste potentiële klanten die ik wel kende uit mijn eigen netwerk benaderde, beloofden ze allemaal dat ze mij zouden helpen. Dat vind ik altijd nog fantastisch.’
‘Ik vond dat er veel mis was in de wereld van flexibele inhuur’, gaat Otto verder. ‘Het was nooit helemaal fair vond ik, opdrachtgevers kregen geen inzicht in kosten, marges en bureaus waren er vooral op uit om hun eigen mensen te detacheren.
Op een dag besloot ik een grote bank een brief te schrijven waarin ik mijn zorg uitte en de volgende adviezen gaf: werk met je eigen voorwaarden in plaats van met de voorwaarden van het bureau of de zelfstandig professional, zorg dat marges en tarieven transparant zijn, zorg dat je niet afhankelijk bent van een bureau die zijn eigen mensen detacheert. De betreffende bank belde mij met het verzoek of ik hetgeen ik geadviseerd had voor ze wilde regelen. En toen ging het snel.’
‘De beginperiode van Brainnet vond ik het mooist, maar ook het moment waarop een van onze grootste klanten na een jaar weg te zijn geweest, besloot bij ons terug te komen. Ik weet nog dat toen ze het contract beëindigden, ik met dertig bossen bloemen naar hen toe reed om hen te bedanken voor de samenwerking. Ik was hen oprecht dankbaar voor de samenwerking. Later hoorde ik dat die bossen bloemen voor een grote gunfactor hadden gezorgd.’
In 2011 trad Otto terug als algemeen directeur door een deel van zijn aandelen over te dragen. ‘Ik vond het fantastisch om deze organisatie op te zetten. Ik geloofde vanaf de eerste dag in het concept, er waren velen die mij destijds voor gek verklaarden. Maar nog elke dag ben ik dankbaar dat ik gekozen heb waar ik zelf in geloofde en wat ik echt leuk vond. Natuurlijk is het fantastisch dat ik steun kreeg van mijn vrouw en contacten uit mijn netwerk. Ik zie nog altijd te veel mensen die vast zitten in een baan waar ze het helemaal niet naar hun zin hebben. Vreselijk lijkt me dat. Ik ben nu 66 jaar en voorlopig geniet ik nog van reizen en ik volg een rechtenstudie. Maar soms begint het weer te kriebelen. Ik sluit niet uit dat ik misschien weer iets nieuws ga opzetten, in een totaal andere branche. Ik geloof dat als je de dingen kiest die je echt leuk vind, het altijd goed komt.’
Toen ik hier kwam werken, was ik de twaalfde medewerker. We zijn nu met zestig man! Leuke details: ik ben zelf 17 kilo lichter en heb een meter minder haar dan elf jaar geleden’, lacht Mariska Zeegers. Ze startte elf jaar geleden bij Brainnet en is werkzaam als recruiter en klantmanager.
Mariska is klantmanager en recruiter in hart en nieren. ‘Ik kom graag bij onze klanten over de vloer. Ik ga het gesprek aan en achterhaal wat voor professional onze klant zoekt. Het mooie is dat wij onafhankelijk zijn in ons zoekwerk. Wij hebben geen eigen mensen in dienst die wij bij klanten plaatsen, maar wij zetten de aanvraag uit in de totale markt. We verzamelen tegelijk benchmarkinformatie, zo weten we of we te maken hebben met bijvoorbeeld schaarste en we krijgen zicht op tarieven. Het leuke is dat iedereen door onze werkwijze een gelijke kans krijgt op een opdracht. Daar word ik blij van.’
‘Een tijdje geleden nog adviseerde ik een van onze klanten over een zelfstandig professional. Ik wist zeker dat deze persoon gezien profiel, werkervaring en persoonlijkheid de beste was voor de opdracht. Toch had de klant in eerste instantie het cv aan de kant geschoven. Het lukte mij de klant te overtuigen en nu blijkt dat deze persoon het supergoed doet. Dat is natuurlijk ontzettend fijn, zowel voor de opdrachtgever als kandidaat’, vindt Mariska.
Natuurlijk is het werk niet meer precies hetzelfde als elf jaar geleden. Mariska: ‘Elf jaar geleden kwamen standaard op vrijdagmiddag de aanvragen via de mail bij ons binnen. Vaak gingen we voor het weekend er nog mee aan de slag, contact leggen met kandidaten, projecten uitzetten in ons netwerk en bellen. Nu zijn veel stappen in het proces geautomatiseerd. Dit is efficiënter natuurlijk, maar ik mis die hectiek van de vrijdagen nog wel eens. Gelukkig blijft mijn werk wel altijd mensenwerk, de gesprekken met kandidaten, leveranciers en onze klanten zou ik echt niet kunnen missen.’
En Brainnet zelf? ‘Ik denk dat we een professionaliseringslag hebben gemaakt. Er is de afgelopen jaren sterk ingestoken op kennis en automatisering. Dat is een sterk onderscheidend vermogen. We hebben veel kennis van inhuurprocessen, wet- en regelgeving. Ik merk dat onze klanten daar op bouwen. Het is fijn om die sterke basis vanuit intern te hebben. Ik vind het interessant om met onze opdrachtgevers te sparren en om verschillende kandidaten te spreken. Het geeft mij elke keer weer energie als het gelukt is de juiste mensen aan elkaar te verbinden.
In twintig jaar groeide Brainnet uit tot de inhuurspecialist van Nederland die opdrachtgevers compleet ontzorgt. ‘Transparantie in alles wat wij doen, voert nog altijd de boventoon. Eerlijk en open zaken doen, een gelijk speelveld creëren voor zelfstandig professionals en duidelijkheid als het gaat om tarieven, zijn allemaal zaken die voor ons vanzelfsprekend zijn’, zegt Tjebbe van Oostenbruggen. Samen met medeaandeelhouders Anne Meint Bouma en Christoph van der Stelt, vormt hij de directie van Brainnet.
Naast Brainnet, zijn de drie directieleden verantwoordelijk voor de labels Flexbrain, Infraflex en Myflex. ‘Wij ontzorgen onze opdrachtgevers 100% als het gaat om inhuur van flexibel personeel. Wij willen antwoord geven op de capaciteitsvraagstukken van onze klanten en investeren daarbij in diepgaande kennis van wet- en regelgeving’, aldus Tjebbe.
Christoph: ‘Ik kan me nog goed herinneren dat, toen ik in 2012 bij Brainnet kwam werken dat ik erg onder de indruk was van de enorme kennis, maar ook het extra werk dat gedaan werd voor klanten in de vorm van advies, het meedenken en de inspanning die gedaan werd om bijvoorbeeld de juiste kandidaat te vinden. De wens om het echt goed te doen zit in het fundament van deze organisatie, mooi vind ik dat.’ Anne Meint: ‘Het is fantastisch om open, eerlijk en dus ontspannen zaken te kunnen doen. Daarbij hebben we een heel divers speelveld. We hebben contact met opdrachtgevers, leveranciers en zelfstandig professionals. Op dit moment zijn we als organisatie bijvoorbeeld heel druk met het geven van goede voorlichting over de consequenties van de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (Wet DBA).
We hebben een door de Belastingdienst goedgekeurde modelovereenkomst en we vinden het belangrijk iedereen goed op de hoogte te stellen. Daar steken we veel tijd en energie in.’
De directieleden hebben ieder hun eigen aandachtsgebied. Christoph: ‘Ik ben verantwoordelijk voor de voorkant van onze dienstverlening, denk aan recruitment en resourcemanagement. Tjebbe is verantwoordelijk voor de achterkant van onze dienstverlening waar bijvoorbeeld IT, contractbeheer, juridische en fiscale zaken bij horen en Anne Meint houdt zich voornamelijk bezig met marketing en sales. Het mooie is dat wij alle drie kunnen bouwen op een team van superspecialisten die hier werken. Vanuit de inhoud je relaties tegemoet treden, maakt dat we echt de trusted advisor kunnen zijn.’
Over de toekomst zijn de drie positief. Tjebbe: ‘Het is een uitdaging deze organisatie vanuit een stevig fundament mede te mogen vormgeven. De wereld om ons heen verandert voortdurend, we willen koploper zijn als het gaat om interpretatie van wet- en regelgeving en het vinden van de beste professionals voor onze opdrachtgevers. Inmiddels hebben we zestig medewerkers, we streven naar een gezonde, stabiele doorgroei. Ik ben trots op wat we hebben neergezet met elkaar tot nu toe, we hebben een leuk en professioneel team, waardoor we elke dag weer van toegevoegde waarde kunnen zijn voor onze opdrachtgevers.’
Giancarlo Balzarelli, commercieel manager
Laat ik voorop stellen dat ik tegen elke vorm van oneerlijke flex ben. Zelfstandigen die niet echt zelfstandig ondernemer blijken te zijn, of opdrachtgevers die medewerkers in vaste dienst dwingen om een flexkracht te worden; dat moeten we tegengaan. Het doel van de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (Wet DBA) is het vinden van handhavingsmanieren die schijnzelfstandigheid aan banden legt. Op zich ben ik daar een voorstander van. Alleen deze wet brengt in de uitvoering zo veel onduidelijkheden met zich mee dat ik me afvraag of het doel -het terugdringen van schijnzelfstandigheid- wel wordt gerealiseerd. We zien bijvoorbeeld dat opdrachtgevers en zzp’ers bij enige vorm van twijfel overstappen op alternatieven zoals payrolling. Is dat wenselijk?
De Wet DBA zorgt voor een flinke aardverschuiving, ten minste, zo denk ik dat opdrachtgevers, leveranciers en zzp’ers de Wet DBA ervaren. De media stonden en staan er nog steeds bol van. Vanwege de onduidelijkheid, zien we dat er paniek ontstaat. Binnen Brainnet ben ik aangesteld als projectleider om alles rondom Wet DBA in goede banen te leiden. Al bijna zes maanden wordt ons projectteam in beslag genomen door de nieuwe wet. Vanaf de allereerste berichtgeving over het verdwijnen van de VAR doken we in de details. Ook al wisten we nog niet helemaal zeker of de wet wel of niet zou worden aangenomen door de Eerste Kamer, we wilden wel goed voorbereid zijn. De materie blijkt heel complex.
Het is opmerkelijk om te zien dat een politieke beslissing zo veel teweeg kan brengen.
Niet alleen bij ons maar vooral ook bij opdrachtgevers, zzp’ers en leveranciers. Ook zijn er onbedoeld neveneffecten zoals verwarring over wat het begrip intermediair inhoudt Het blijft voor ons een kwestie van elke keer goed uitleggen wat wij wel- en wat wij niet doen en waar we in geloven. Dat wij bijvoorbeeld geen mensen in dienst hebben die we detacheren, dat wij geen percentages zetten op uurtarieven, enzovoort. Wij kozen vanaf het eerste moment dat de wet aangenomen werd te focussen op de inhoud, de interpretatie van de wet en de consequenties uit te leggen aan al onze relaties. Ontzettend boeiend en intensief. Naast het informeren van onze opdrachtgevers, zzp’ers en leveranciers zijn we nu drukdoende onze –door de Belastingdienst goedgekeurde- modelovereenkomst uit te geven.
Het stof dwarrelt langzaam neer, zowel bij ons intern als extern. Inmiddels buigt een speciale commissie van experts zich over de modelovereenkomsten die goedgekeurd zijn door de Belastingdienst. En dat is maar goed ook. Het voelt af en toe namelijk alsof we een tenniswedstrijd aan het spelen zijn terwijl alle belijningen van de baan gehaald zijn. Het is mijn wens dat de belijningen snel terugkeren in het spel. Als we over een tijdje terugblikken op het effect van deze wet, dan hoop ik dat we kunnen concluderen dat deze wet daadwerkelijk ervoor zorgt dat de flexmarkt eerlijker is geworden. Ik ben benieuwd!
Voor alle zzp’ers die bij ons aangesloten zijn, organiseren wij een aantal keren per jaar inspitatiesessies en workshops. Alle sessies en workshops staan in het teken van persoonlijke ontwikkeling en groei. Wij vinden het belangrijk zzp’ers ook op dit vlak een aantrekkelijk programma te bieden. En extra interessant: je bereidt op een natuurlijke manier je netwerk uit, want je leert nieuwe ondernemers kennen.
Wil jij succesvoller en met meer overtuiging overkomen? Wil je weten hoe je keuzegedrag kunt beïnvloeden? Kom dan naar ons eerstvolgende inspiratiessessie op 1 september. We hebben tijdens deze bijeenkomst Roeland Dietvorst uitgenodigd. Roeland is onderzoeker neuromarketing en legt je op een inspirerende manier uit hoe de hersenen werken.
Je krijgt van hem technieken aangereikt waarmee je als ondernemer jouw verhaal kracht bij kunt zetten. Ook is onze opleidings- en trainingspartner Karin Manuel aanwezig. Zij zal uitleggen welke workshops je kunt volgen om verdieping op het thema te krijgen.
Benieuwd naar hoe het brein jouw keuzegedrag beïnvloedt? En hoe je op een eenvoudige én vriendelijke manier kan overtuigen? Meld je dan aan voor onze inspiratiesessie. Overigens is deelname aan de sessies kosteloos en vrijblijvend.
Het dak van ons pand is belegd met 75 zonnepanelen, wat onze hele organisatie van stroom kan voorzien. Met het oog op vergroening en duurzaamheid hebben wij ons in 2011, als eerste Managed Service Provider in de Nederlandse markt, laten certificeren conform de ISO 14001:1 norm. Enkele voorbeelden van verbeteringen die wij al uitgevoerd hebben zijn het plaatsen van led-verlichting, het opstellen van een milieubeleid en nu ook zonnepanelen.
7e plaats Brainnet omzetranglijstElk jaar publiceert Flexmarkt de jaarlijkse omzetranglijst met organisaties uit de flexbranche. Op de ranglijst staan de grootste organisaties uit de flexbranche vermeld met daarbij de omzetcijfers. Brainnet staat op de 7e plaats gerangschikt. Ons zusterbedrijf Myflex staat op nummer 47 in de omzetranglijst.
Brainnet op NPO Radio 1 over de Wet DBADonderdagmiddag 28 april jl. was Brainnet te beluisteren op NPO Radio 1 in het programma 'Nieuws en Co' met een item over de nieuwe Wet DBA. Het item, met Tjebbe van Oostenbruggen, is te beluisteren vanaf minuut 36 t/m minuut 44.
Nieuwe klant: Onderzoeksraad voor VeiligheidBrainnet is via een aanbesteding door de Onderzoeksraad voor Veiligheid aangesteld als Contractmanager ‘Externe Inhuur’.
Blijf op de hoogteBekijk de eerdere edities van ons magazine ‘Met Ambitie’ hier:
Dit magazine is een uitgave van Brainnet en is bedoeld voor HR-professionals die tijdelijk personeel inhuren, zelfstandig ondernemers en leveranciers van tijdelijk personeel.
Concept en realisatie: Lime C
Tekstredactie: Nina Bonekamp, Anne Meint Bouma, Tjebbe van Oostenbruggen, Astrid Warntjes
Fotografie: Karin Versteegh
Ontwerp en technische realisatie: Websteen
Brainnet, dienstverlener op het gebied van inhuur van tijdelijke medewerkers.
www.brainnet.nl
info@brainnet.nl
Telefoon: (030) 602 16 17