Wij willen de Nederlandse man Italiaanser maken
Persoonlijke aanpak, oprechte aandacht voor klanten en kennis van mode. Die ingrediënten vormen de basis van het succesvolle modeketen OGER. Met 7 stores en met meer dan 90 Personal Advisors is OGER een bekend merk in Nederland en België. OGER staat synoniem voor succes en haar missie is om voor klanten een persoonlijke identiteit op maat te creëren.
“Een eerste indruk maken is belangrijk als ondernemer en daar heb je echt geen peperduur maatpak voor nodig. Het is vooral belangrijk dat het pak past bij jou als persoon en bij de situatie. Bij het vinden van het perfecte pak, servicen wij onze klanten optimaal”, begint Patrick Lusink, Managing Director bij OGER Corporate Fashion Statements. OGER kenmerkt zich als een echt familiebedrijf waar passie de boventoon voert. Een bekende uitspraak van oprichter Oger Lusink is: “Ik wil de Nederlandse man iets Italiaanser maken”. Hij vond dat de Nederlandse man wel wat meer stijl kon gebruiken. Zo gezegd, zo gedaan. In 1990 opende hij zijn eerste winkel aan de PC Hooftstraat. Inmiddels is de modeketen uitgebreid naar onder andere Rotterdam, Den Haag en Antwerpen en hebben zijn zoons het bedrijf overgenomen. OGER biedt de meest complete fashion van meer dan 50 exclusieve Italiaanse topmerken voor zowel heren als dames. Daarnaast ontwerpt en produceert OGER eigen luxe herenmode collecties.
Pakkendokter
Bij OGER staan maatwerk, vertrouwen en service hoog in het vaandel. “Als een klant bij ons in de winkel komt voor een maatpak, dan verkeert hij in een kwetsbare positie. De eerste vragen die wij stellen zijn: hoe oud ben je en wat is je gewicht? Gevoelige informatie die niet iedereen zomaar op tafel legt”, vertelt Kevin le Boles, Tailoring Representative bij OGER. Hij voegt toe: “Wij vinden het belangrijk om eerst de klant te leren kennen, voordat wij gericht advies kunnen geven over welk type pak het best bij hem past. De klant moet het gevoel hebben dat hij in goede handen is.” Hij lacht: “Het geeft een goed gevoel dat klanten ons altijd en overal kunnen bereiken. Dan ontvang ik ’s avonds een Whatsapp-bericht dat de knoop heeft losgelaten, de volgende dag zorg ik er weer voor dat de knoop gemaakt wordt zodat de klant tevreden naar buiten loopt.”
Het moet van binnenuit komen
Gegevens van klanten worden bijgehouden in een CRM-systeem. Elke Personal Advisor krijgt zijn eigen klantenkring. “Wij kijken kritisch naar welke klant het best past bij welke adviseur. Om vertrouwen te kunnen scheppen, is het belangrijk dat er een klik ontstaat tussen de klant en de adviseur”, zegt Patrick. Er zijn altijd voldoende adviseurs aanwezig in de winkel, zodat elke klant die binnenloopt de persoonlijke aandacht ontvangt die hij verdient. “Aandacht en tijd voor de klanten vinden wij enorm belangrijk om de wensen en behoeften van de klant te leren kennen. Bij ons loopt de klant niet na 5 minuten weer naar buiten met een pak, wij willen eerst de klant leren kennen voordat wij het perfecte pak kunnen aanbieden”, zegt Patrick. Kevin voegt toe: “Om vertrouwen te wekken is passie voor je vak erg belangrijk. het is net als muziek, iemand kan een liedje nog zo mooi zingen maar als er geen emotie bij zit, dan komt het niet bij de ander over. Zo werkt het ook bij maatpakken, het moet geloofwaardig zijn en dat kan alleen als het van binnenuit komt.”
Nauwe samenwerkingsverbanden met leveranciers
OGER wil klanten de beste producten en service bieden. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en weten waar de producten vandaan komen worden steeds belangrijk voor de klanten. Daarom is OGER (kwaliteitsmanagementsysteem) ISO-9001 en ISO-14001 (milieumanagementsysteem) gecertificeerd. “Deze normen geven onze klanten extra zekerheid dat wij goed omgaan met onze processen en bewust omgaan met het milieu”, stelt Patrick.
Om de beste producten en service te bieden vindt OGER het belangrijk te kunnen vertrouwen op haar leveranciers. Inkopers gaan regelmatig naar beurzen in Milaan, Parijs of Londen om nieuwe merken te ontdekken. “Wij gaan vaak samenwerkingscontracten aan voor 4 of 5 jaar, dan wil je kunnen rekenen op je leveranciers. Wij kijken kritisch welk merk bij ons past en of er een klik is”, stelt Kevin. Patrick licht toe: “Wij moesten eens bedrijfskleding leveren bij een grote klant toen de vrachtwagen met kleding in de brand vloog. Op korte termijn moesten wij kunnen rekenen op onze leverancier om een nieuwe lading aan te leveren, zodat wij onze klant tevreden konden houden. Door de goede contacten, lukte dat.”
Met de paplepel ingegoten
Bij zowel Kevin als Patrick is mode er met de paplepel ingegoten. Van beiden was de vader actief in de textiel, als kleine jongetjes liepen zij al rond in de winkel en zagen zij hoe pakken gemaakt werden. Kevin: “Als kleine jongen had ik lange armen en een lang lichaam. Ik struikelde erover dat veel kleding niet gemaakt was voor mijn lichaam. Door mijn vader heb ik de waarde van op maat gemaakte kleding leren kennen. Vandaar dat ik nu dit vak beoefen. Ik vind het belangrijk dat iemand de keuze heeft om kleding te dragen dat lekker zit en afgestemd is op zijn lichaam.”
Tip: Blijf dicht bij jezelf
Patrick sluit af: “Wij zitten natuurlijk in de mode, en vinden dat mode een weerspiegeling moet zijn van de man (of vrouw). Wat ik ondernemers mee wil geven is: stem je kleding af op de situatie. Wat is de gelegenheid? Wie is de tegenpartij? Kleur speelt hierin een belangrijke rol. De kleur rood kan al snel als aanvallend of dominant worden gezien, terwijl de kleur blauw meer toegankelijk is. Het allerbelangrijkste is dat je dicht bij jezelf blijft en kleding kiest dat bij jou als persoon past.”