"Dwarsdenken houdt onze klanten en onszelf scherp"
Om in de toekomst interessant te blijven, is het van belang dat bedrijven gebruikmaken van technologie. Vooral nu ontwikkelingen elkaar in hoog tempo opvolgen. “De financiële sector is volop aan het veranderen, er gelden nieuwe regels en wetten, banen veranderen of verdwijnen door digitalisering en ook de arbeidsmarkt is continu in beweging. Als detacheerder vinden wij het belangrijk dat wij onze professionals én opdrachtgevers klaarstomen voor de toekomst. Kennis hebben en kennis delen speelt daarin een belangrijke factor.”
Octas is sinds 2004 actief als detacheringsbureau binnen de financiële sector, voornamelijk binnen de banken. “Het verbinden van de juiste professionals met de juiste opdrachtgevers is ons vak. De detacheringswereld is heel dynamisch, dat is uitdagend.” Zegt Barry Schellingerhout, Commercieel Manager bij Octas. “Als detacheerder sta je dicht bij de veranderingen in de markt. Wij vinden continu het wiel opnieuw uit, soms hoort ‘dwarsdenken’ daar ook een beetje bij. Hiermee houden we onszelf en de markt scherp. We vinden het belangrijk om onze klanten en relaties op de hoogte te houden van ontwikkelingen en trends in de markt. Daarom doen we veel onderzoek en interviewen we experts. Met die inzichten voeden we onze achterban, zodat zij tijdig kunnen anticiperen op toekomstige ontwikkelingen.”
Open en eerlijk
Technologie maakt het werk slimmer, maar laat ook banen verdwijnen. Daarnaast ontstaan nieuwe banen en dus nieuwe kansen op de arbeidsmarkt. Wie niet mee ontwikkelt, zal vroeg of laat noodgedwongen moeten afhaken. Om te voorkomen dat mensen geen kans meer maken op de arbeidsmarkt vanwege technologische ontwikkelingen, stoomt Octas haar professionals vroegtijdig klaar. Barry: “De sector is enorm in beweging en de vraag van de klant verandert continu. Onze recruiters staan elke dag voor de uitdaging om zowel de professional, de opdrachtgevers als zichzelf interessant te houden in een steeds veranderende omgeving. Dat lukt alleen als je eerlijk en open bent en professionals en klanten vanaf het beginstadium vertelt over de ontwikkelingen. De baan van Piet zal over vijf jaar verdwijnen. Dat vertellen wij hem eerlijk en op tijd. Het is even slikken, maar alleen op deze manier kunnen wij Piet helpen. Wij helpen hem met het maken van een opleidingsplan zodat hij zichzelf kan omscholen of verder ontwikkelen. Zo heeft hij ook over vijf jaar kans op een leuke en goede baan.”
Door middel van persoonlijke gesprekken, worden de behoeftes en wensen van gedetacheerde professionals besproken en op basis daarvan maakt Octas een opleidingsplan op maat. “Octas vindt duurzame relaties belangrijk”, zegt Barry. “Daarom gaan wij vaak persoonlijk in gesprek met onze professionals en komen onze accountmanagers regelmatig over de vloer bij onze klanten. Wij zien momenteel dat onze klanten steeds meer waarde hechten aan de competenties waarover iemand beschikt, in plaats van wat er op het papiertje staat. Opleiding en ervaring zijn nog steeds belangrijk voor klanten in het selectieproces, maar competenties nemen het langzaam over. Daarom zijn wij nu in gesprek met onze professionals om hen competent te maken, zodat zij mee ontwikkelen met de veranderende vraag van de klant.”
De mens maakt het verschil
Octas wil een toonaangevende rol te spelen in alle bewegingen op de arbeidsmarkt en met name binnen de financiële sector. “Wij willen een platform vormen waar vraag en aanbod samenkomt en waar service hoog op de agenda staat. Wij zijn kritisch en doen onze uiterste best om toegevoegde waarde te bieden waardoor we de klant kunnen ontzorgen.
Barry besluit: “Ondanks alle technologische ontwikkelingen is er één ding dat computers niet kunnen overnemen en dat is persoonlijk contact. Juist nu zijn het de mensen die het verschil maken. Wij zijn daarom graag met professionals in gesprek om hen toekomstbestendig te maken, zodat zij het verschil kunnen blijven maken!”