pagina's
met ambitie - December 2020
een uitgave van: Brainnet

met ambitie

magazine voor eigentijds ondernemerschap December 2020
Onder meer in dit magazine

Een uitvaart verzorgen via Teams

Willem Fleskens, zelfstandig uitvaartverzorger die via Brainnet onder andere bij DELA werktDat corona onze manier van werken heeft veranderd in de afgelopen maanden is een feit. Meer afstand en minder op kantoor. Waar de horeca haar best moet doen om het hoofd boven water te houden, loopt de pakketbezorger extra rondes en zijn mondkapjes niet aan te slepen. Helaas hebben ook de uitvaartondernemers het druk. Vooral tijdens de eerste corona golf waren er plaatsen in Nederland waar het aantal overlijdens opliep tot twee keer zoveel als in een gewone periode. Ook zijn de werkzaamheden aangepast aan ‘het nieuwe normaal’, zoals de afstand van 1,5 meter en de maximaal 30 personen bij een afscheidsbijeenkomst. De drukte en de veranderingen hebben hun  weerslag op de uitvaartverzorgers. We spraken Willem Fleskens, zelfstandig uitvaartverzorger die via Brainnet onder andere bij DELA werkt.

Dat de zorg als uitvaartverzorger drastisch veranderd is sinds corona beaamt Willem. Hij is twee jaar geleden uit vaste dienst gestapt en verder gegaan als zelfstandig uitvaartverzorger. Op deze manier heeft hij zelf de regie over zijn schema en kan hij bepalen wanneer het hem teveel wordt. Dan gaat hij een weekend kayakken met vrienden of gewoon even ontspannen. Zo behoudt hij de werk-privé balans die zo belangrijk is als uitvaartverzorger. “Het is geen 9 tot 5 baan. ‘s Ochtends weet je niet hoe je dag loopt.”

Corona

Het advies van de regering is om zo min mogelijk contact met mensen te hebben en ook bij het regelen van een uitvaart wordt hier rekening mee gehouden. “In de eerste lockdown zijn we overgeschakeld op het regelen van de uitvaart via Teams. In plaats van langs te gaan bij de familie, spreek ik ze digitaal. Via Teams is het 1 op 1 contact veel moeilijker en de betrokkenen zijn het er niet altijd mee eens. Dat is in zo’n situatie natuurlijk niet optimaal. Tijdens het gesprek merkt de familie vaak wel dat het goed gaat en we de uitvaart ook zo naar tevredenheid kunnen regelen.”

Toch zijn er zaken die je mist bij een gesprek via Teams. Vooral bij een grote familie ziet Willem niet alle gezichten van de familie op het kleine scherm en op afstand kan hij niet de sfeer proeven in huis. Wie iemand is, is vaak af te leiden aan de spullen in de huiskamer. Een schilderij, foto of verzameling zegt al veel over een persoon. Ook de gesprekjes tussendoor gaan verloren. Maar er zijn ook positieve kanten aan het gebruik van Teams. Hij kan nu zijn scherm delen en samen met de familie de brief opstellen, waar anders de familie aan de andere kant van de tafel zit en moeilijk kan meekijken. 

“Het moeilijkste gedeelte is de uitvaart zelf. Ik ga geen politieagent spelen om mensen op 1,5 meter te houden, maar ik moet het wel melden. Daarnaast is er een beperking op het aantal genodigden en als er geen koffie en thee geschonken mag worden staat de familie na de uitvaart op de parkeerplaats. Hierdoor mist de ontlading in de koffiekamer en dat voel je. Ik heb hierdoor ook menig traantje laten gaan.”

Alternatieven

Het mooie aan de huidige tijd is dat er veel creatieve ideeën ontstaan. Men wil verbonden blijven en toch een speciaal en mooi afscheid. Willem denkt graag mee met families en zo zijn ook tezamen met DELA mooie alternatieven ontstaan.  

Creatieve oplossingen in deze tijd zijn bijvoorbeeld een walk-through door het gebouw, een drive-through, waar met de auto langs een tent gereden kan worden waar de overledenen staat opgebaard of een erehaag op 1,5 meter van elkaar, om afscheid te nemen. Ook voor het condoleanceregister zijn creatieve oplossingen bedacht. DELA stuurt kaartjes mee met de brief waarop familie en kennissen zelf een tekst kunnen schrijven. Zo hoeven ze bij de uitvaart zelf geen pennen of boeken aan te raken. Of families maken gebruik van een online condoleanceregister, genaamd DELEN van DELA, met zelfgemaakte kaartjes, filmpjes, foto’s en mooie teksten. “Dit is eigenlijk prachtig. Het zegt veel meer dan op het moment geschreven boeken waar meestal niet meer in komt dan ‘sterkte’.”

Onzekerheid

In vaste dienst met werkweken van 40 uur bevat een normale maand 12 tot 14 uitvaarten. In hoogtijmaanden van corona liep dit op tot 22 uitvaarten per maand. “Dit soort pieken ben ik niet gewend. Het is noodzaak om daarvan bij te komen maar in de coronaperiode ging het maar door. Ik zat 1,5 maand praktisch opgesloten in mijn eigen kantoor en kwam er alleen uit als ik op een uitvaart aanwezig moest zijn.”

“Ik had na de eerste golf een stilte verwacht. Uitvaartbedrijven konden het zelf aan en mijn afspraken om vakanties mee te draaien vervielen. Ik heb op een gegeven moment toch maar een uitkering aangevraagd. Ik was bang dat ik het niet ging redden. Maar 2 weken na de aanvraag bleek dat niet nodig en heb ik deze ook weer ingetrokken. Gelukkig wisten veel bedrijven me toch nog te vinden voor mijn diensten.”

Tot nu toe valt de tweede coronagolf voor Willem nog mee, maar hij heeft strenge afspraken met zichzelf gemaakt om zich beter te wapenen tegen de drukte die kan komen. 1,5 maand in een kantoor opgesloten zitten is niet gezond en gaat dus ook niet meer gebeuren.

Lees meer

Een internationaal recruitmentbureau starten in coronatijd

Een internationaal recruitmentbureau starten in coronatijd Sonja Poortman en Diane van Galen Last - Ir Olav's Globetrotters

Toen Sonja Poortman en Diane van Galen Last begin dit jaar hun vaste baan achter zich lieten om Ir Olav’s Globetrotters te starten, hadden ze niet kunnen verwachten dat er een pandemie, met alle gevolgen van dien, de kop op zou steken.

Toch zijn de twee ervaren recruitment managers erin geslaagd om in een turbulente tijd een internationaal recruitment bureau op te zetten.

Ir Olav’s Globetrotters

Ir Olav’s Globetrotters is een internationaal recruitment bureau voor hoogopgeleide IT specialisten uit Zuid-Afrika en werkt op basis van detavast. Dit betekent dat de ingehuurde specialist eerst op basis van detachering in dienst treedt om daarna bij de opdrachtgever in dienst te treden.

Specialisten uit het buitenland aannemen is een vak apart. Er komt extra wet- en regelgeving bij kijken en er zijn meer praktische zaken om te regelen. De inhurende partij moet bijvoorbeeld de status van “erkend referent” hebben om specialisten (ofwel kennismigranten)  uit het buitenland aan te nemen. Met behulp van Ir Olav’s Globetrotters kan een kandidaat al starten vanuit detachering, terwijl de klant zijn zaken regelt bij de IND.

Zuid-Afrika

Bij hun vorige werkgever werkten Sonja en Diane ook al met kennismigranten uit Zuid-Afrika. Ze werkten en werken nu nog steeds, met een eigen vaste recruiter op locatie en gaan normaliter 3 à 4 keer per jaar naar Zuid-Afrika om de kandidaten persoonlijk te ontmoeten. Deze persoonlijke aanpak is een belangrijk onderdeel van hoe zij zaken willen doen. Helaas is er door de coronacrisis de afgelopen maanden geen mogelijkheid geweest om naar Zuid-Afrika te gaan. Maar dit betekende niet dat Ir Olav’s Globetrotters niet kon starten.

Vertraging

Door de huidige omstandigheden moesten Diane en Sonja de start uitstellen van 1 april naar 1 september. In de tussentijd hebben ze de websites laten bouwen,  kandidaten gezocht, een pool opgebouwd en zijn ze gaan netwerken. “We hebben potentiele klanten en mensen waar we mee willen samenwerken uitgenodigd in de tuin. Dat leidt tot mooie en inspirerende gesprekken, je krijgt automatisch een band met elkaar want iedereen moet omgaan met de gevolgen van Covid19” aldus Sonja.

In normale tijden duurt het zoeken naar een kandidaat voor de klant niet lang. Binnen een week kunnen Sonja en Diane duidelijkheid geven en een aantal goede kandidaten voorstellen. Daarna begint het recruitmentproces van de klant zelf en ligt het daadwerkelijke startmoment af van hoelang het duurt voordat de papieren geregeld zijn. Met de regelgeving en gang van zaken in Zuid-Afrika kan dat 2 weken tot 4 maanden duren.

Positief

Een bedrijf starten in tijden van corona is niet ideaal en daardoor zijn er ook een aantal uitdagingen geweest, niet allemaal coronagerelateerd. “Je moet heel flexibel zijn. We zijn onderdeel van een werkmaatschappij en werken met Zuid-Afrika. Hierdoor gaan er kennelijk alarmbellen rinkelen bij een bank waardoor je extra vragen krijgt als je een zakelijke bankrekening wil openen,” vertelt Sonja.

Daarentegen biedt de coronacrisis ook voordelen. Diane legt uit: “Bedrijven zijn nu gewend aan het thuiswerken. Hierdoor kunnen specialisten (mede dankzij onze B.V. in Zuid-Afrika) alvast starten met werken terwijl ze wachten op hun papieren om naar Nederland te komen. Zo duurt het minder lang voordat een specialist echt effectief aan het werk is.” .

Ondanks de hobbelige start, zijn de eigenaresses van Ir Olav’s Globetrotters enthousiast. Ze hebben in de korte tijd dat ze bezig zijn al meerdere inzetten geregeld, met uitzicht op meer. Niemand weet hoe de komende maanden gaan lopen, maar Sonja en Diane kijken positief naar de toekomst.

Lees meer

Een kijkje in de keuken bij recruitment: hoe vind je een nieuwe opdracht in 2021?

Een kijkje in de keuken bij recruitment: hoe vind je een nieuwe opdracht in 2021? Ewout de Vos, Teamleider Recruitment en Sara Latumahina, Recruiter

Recruitment is een belangrijke afdeling van Brainnet. Hier komen de aanvragen binnen en worden nieuwe kandidaten gevonden voor onze klanten. In dit interview stellen we Ewout en Sara aan jullie voor. Ewout de Vos is Teamleider Recruitment en Sara Latumahina werkt bijna twee jaar als Recruiter bij Brainnet. Zij bespreken hoe de coronacrisis invloed heeft op hun werk en wat jij als zelfstandig ondernemer of leverancier kan doen om andere kandidaten een stapje voor te zijn.

Ewout, hoe zou jij Sara als recruiter omschrijven?
“Sara kan de behoefte van onze klanten erg goed achterhalen. Waar zijn ze nou écht naar op zoek met deze aanvraag? Hierdoor kunnen wij als Brainnet uiteindelijk een duidelijke aanvraag uitzetten. Daarnaast is ze gericht op de toekomst en weet ze goed wat er speelt in de branche.”

Sara, hoe zie jij Ewout als Teamleider?
“Door de aanpak van Ewout zijn we echt een zelfsturend team geworden. Dat werkt prettig en daar worden we steeds beter in. Ewout heeft een ruime achtergrond bij detacheringsbureaus en kent onze klanten goed. Daarnaast is hij goed op de hoogte van wet- en regelgeving. Door zijn kennis kan hij ons als recruiters goed coachen.”

2020 is niet wat jullie van te voren verwacht hadden. Hoe verliep het begin van het jaar voor jullie als recruiters?
Sara: “In het begin merk je dat het spannend is. Klanten worden wat terughoudend en aanvragen worden toch ingetrokken. Maar na de eerste schok verliep het goed.  
Ewout: “Wij zien dat klanten juist door deze situatie meer gebruik maken van Brainnet. Als zzp’er en leverancier kan je daar je voordeel mee doen.”

Hoe zijn jullie op de huidige omstandigheden ingesprongen?
Ewout: “Als ik kijk naar ons team is de onderlinge samenwerking erg belangrijk. We leggen de focus op het contact met ons leveranciersnetwerk en ondanks de perikelen van het thuiswerken zorgen we als team ervoor dat iedereen thuis beschikbaar is.”
Sara: “Ik heb de laatste maanden veel kennismakingsgesprekken. We zijn intensief gaan samenwerken met de leveranciers en zzp’ers en het contact is persoonlijker.”
Ewout: “Dat is inderdaad zo. Je zou het kunnen omschrijven als het werk van een ober. Als ober vraag je naar de behoefte van de klant. Als deze behoefte niet op het menu staat, dan ga je kijken wat je wel kan betekenen voor de klant. Als recruiters hebben wij met ons model, bij wijze van spreken, heel veel keukens tot onze beschikking om te voldoen aan elke wens van de klant. Zo kunnen we elk menu samenstellen. Op die manier kunnen wij altijd aanbieden wat de klant vraagt.  En daar is een intensieve en goede samenwerking voor nodig.”

Zijn er ook positieve veranderingen ontstaan door de coronacrisis?
Sara: “Zzp’ers zoeken nu sneller contact met ons dan voorheen, wat ervoor zorgt dat het persoonlijk contact met zzp’ers is toegenomen. Daarnaast is, zoals ik al benoemde, de band met de leveranciers verbeterd. We kijken samen hoe we een succes kunnen vormen en hoe we oplossingen kunnen vinden voor de vraag van de klant. We zijn ons ervan bewust dat kandidaten meerdere opties hebben in deze tijd. Daarom moeten we sneller schakelen in samenspraak met de klant.”
Ewout: “Samen met de klant zorgen we voor een complete en inhoudelijke terugkoppeling naar de kandidaten. Dit om ervoor te zorgen dat kandidaten niet al verder gaan kijken of andere aanbiedingen krijgen waardoor wij te laat zijn. Dit is in principe geen verandering, we zijn er alleen intensiever mee bezig en besteden er nog meer aandacht aan dan voorheen.”

Wat kan je als kandidaat nu doen om sneller een geschikte opdracht te vinden?
Ewout: “Wij weten precies wat de klant wil en vragen die wens ook volledig uit. Op die manier stellen wij de aanvraag ook op, met zoveel mogelijk details.”
Sara: “Lees daarom de opdracht goed door, en reageer op opdrachten waarbij je voldoet aan de criteria. Bedenk ook dat je cv je visitekaartje is. Een LinkedIn link is niet voldoende, en een cv van 35 pagina’s is te veel. Door onvolledige cv’s kunnen we vaak niet beoordelen wat voor werkzaamheden er precies verricht zijn. Onze klanten hebben ook een voorkeur voor een CV en motivatie die toegespitst is op de vacature. ”
Ewout: “En begin alvast te zoeken naar een nieuwe opdracht voordat je huidige opdracht is geëindigd. Zo is de tijd tussen de twee opdrachten het kleinst.”

Ook als leverancier wil je dat jouw kandidaat aan de slag gaat bij de klant. Hoe vergroot je de kans dat jouw kandidaat wordt geselecteerd?
Sara: “Leveranciers mogen per aanvragen één kandidaat aanbieden. Wij hanteren deze regel omdat we écht alleen de beste kandidaten willen zien. Dit betekent dat leveranciers heel goed moeten bedenken wie zij op welke aanvraag aanbieden. Als je hier heel bewust mee om gaat, verhoogt dat uiteindelijk de kans op een plaatsing.“
Ewout: “Realiseer je dat op alle aanvragen de marktwerking van toepassing is. Scherp aanbieden is juist nu essentieel. Als leveranciers en zelfstandigen hier vooraf goed over nadenken, zal de kans op plaatsing groter zijn.“

Lees meer

Wat gaat er veranderen in 2021?

Tips voor zzp'ers

Op Prinsjesdag is het belastingplan en het wetsvoorstel met overige fiscale maatregelen aan de Tweede Kamer aangeboden. Wat gaat er veranderen in 2021 voor zelfstandig ondernemers?

We noemen kort een paar in het oog springende wijzingen.

Verlaging van de zelfstandigenaftrek

In het belastingplan is voorgesteld om de zelfstandigenaftrek vanaf 1 januari 2025 gelijkmatig te laten dalen naar €3.240 in 2036. Dit jaar is de aftrek van de winst voor ondernemers nog €7.030. In 2021 is dit €6.670.

Verhoging van de arbeidskorting

De arbeidskorting wordt in 2021 verhoogd naar €4.205 ten opzichte van het maximum van €3.819 dit jaar.

Verlaging van de vennootschapsbelasting

In 2020 is het tarief van de vennootschapsbelasting 16,5% voor winsten tot €200.000. In 2021 zal dit een tariefpercentage van 15% zijn tot een winst van €245.000. In 2022 zal het tarief ook 15% zijn maar tot een winst van €395.000. Voor de grotere winsten blijft het tariefpercentage gelijk, 25%.

Handhaving door de Belastingdienst en webmodule

Vanaf volgend jaar hervat de Belastingdienst de handhaving ter voorkoming van schijnzelfstandigheid. De situatie waarin iemand werkt als ondernemer maar dat eigenlijk niet is. Om opdrachtnemers en opdrachtgevers hierbij te helpen heeft de regering aangekondigd dat er een webmodule komt. Deze webmodule is bedoeld als hulpmiddel om vast te stellen of werken  in opdracht als zelfstandige (zzp) mogelijk is. Na het invullen van een vragenlijst kan de module de zekerheid geven dat geen loonheffingen ingehouden hoeven te worden. Maar ook dat er een indicatie is dat er sprake is van een dienstbetrekking of dat geen oordeel mogelijk is. Wanneer deze webmodule beschikbaar wordt gesteld is nog niet bekend. 

Lees meer

Aanvullende diensten

Brainnet maakt graag het ondernemerschap een beetje makkelijker. Daarom hebben we de ‘aanvullende diensten van Brainnet’ in het leven geroepen. Eén van deze diensten is de beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, een verzekering via Brainnet.

Meer informatie

 

Naast de beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering wil je als ondernemer soms eerder beschikken over je inkomsten. Daarom heeft Brainnet ook een betaalkorting. Je kan hierbij kiezen wanneer jij je geld wilt ontvangen.
 

Meer informatie

Lees meer

Bites & Brainnet online: 'Neem net als een topsporter het herstelmoment.'

Bites & Brainnet online: 'Neem net als een topsporter het herstelmoment.'

Judith van AmersfoortDonderdag 29 oktober was er weer een Bites & Brainnet. Een event dat een aantal keer per jaar georganiseerd wordt voor zelfstandig ondernemers, met interessante sprekers en de mogelijkheid om te netwerken. Wegens de coronamaatregelen was ook deze editie een online webinar, met als onderwerp de balans tussen werk en privé.

Judith van Amersfoort, arbeid- en organisatiedeskundige, voorzag de deelnemers in het 45 minuten durende webinar van handige tips en manieren om de balans te behouden of te herstellen. Ze is van huis uit verpleegkundige en heeft als drijfveer om gezonde mensen gezond te houden. Op dit moment is ze zelfstandig adviseur en eigenaar van Werk & Inzet, en doet opdrachten op het brede vlak van arbeidsomstandigheden.

Als (soms over-)bevlogen zzp’er weet ze als geen ander dat het belangrijk is om op de balans te letten. ‘De balans tussen werk en privé is belangrijk voor de eigen duurzame inzetbaarheid en prestatie. Er zijn genoeg mensen die ’s ochtends achter hun bureau gaan zitten en pas om half 5 weer op de klok kijken en beseffen dat ze niks hebben gegeten en nauwelijks twee stappen hebben gezet.’

In het webinar gaf Judith aan dat we vooral de rustmomenten moeten pakken. Soms is het beter om even op een hele drukke dag een wandeling te gaan maken om daarna weer fris te beginnen, in plaats van doorzetten en het werk vermoeid doen. Zo behaal je niet je eigen potentieel.

Ben je nieuwsgierig geworden naar het webinar? Kijk op de website van Judith, waar handige instrumenten staan om de werk-privé balans te behouden.

Lees meer

Eerdere edities

Met ambitie is het digitale magazine voor HR-professionals, inkopers, directies en zelfstandig professionals. Ontdek de wereld van flexibele schillen en ambitieuze ondernemers.

aanmelden voor met ambitie bekijk alle magazines