Dat corona onze manier van werken heeft veranderd in de afgelopen maanden is een feit. Meer afstand en minder op kantoor. Waar de horeca haar best moet doen om het hoofd boven water te houden, loopt de pakketbezorger extra rondes en zijn mondkapjes niet aan te slepen. Helaas hebben ook de uitvaartondernemers het druk. Vooral tijdens de eerste corona golf waren er plaatsen in Nederland waar het aantal overlijdens opliep tot twee keer zoveel als in een gewone periode. Ook zijn de werkzaamheden aangepast aan ‘het nieuwe normaal’, zoals de afstand van 1,5 meter en de maximaal 30 personen bij een afscheidsbijeenkomst. De drukte en de veranderingen hebben hun weerslag op de uitvaartverzorgers. We spraken Willem Fleskens, zelfstandig uitvaartverzorger die via Brainnet onder andere bij DELA werkt.
Dat de zorg als uitvaartverzorger drastisch veranderd is sinds corona beaamt Willem. Hij is twee jaar geleden uit vaste dienst gestapt en verder gegaan als zelfstandig uitvaartverzorger. Op deze manier heeft hij zelf de regie over zijn schema en kan hij bepalen wanneer het hem teveel wordt. Dan gaat hij een weekend kayakken met vrienden of gewoon even ontspannen. Zo behoudt hij de werk-privé balans die zo belangrijk is als uitvaartverzorger. “Het is geen 9 tot 5 baan. ‘s Ochtends weet je niet hoe je dag loopt.”
Corona
Het advies van de regering is om zo min mogelijk contact met mensen te hebben en ook bij het regelen van een uitvaart wordt hier rekening mee gehouden. “In de eerste lockdown zijn we overgeschakeld op het regelen van de uitvaart via Teams. In plaats van langs te gaan bij de familie, spreek ik ze digitaal. Via Teams is het 1 op 1 contact veel moeilijker en de betrokkenen zijn het er niet altijd mee eens. Dat is in zo’n situatie natuurlijk niet optimaal. Tijdens het gesprek merkt de familie vaak wel dat het goed gaat en we de uitvaart ook zo naar tevredenheid kunnen regelen.”
Toch zijn er zaken die je mist bij een gesprek via Teams. Vooral bij een grote familie ziet Willem niet alle gezichten van de familie op het kleine scherm en op afstand kan hij niet de sfeer proeven in huis. Wie iemand is, is vaak af te leiden aan de spullen in de huiskamer. Een schilderij, foto of verzameling zegt al veel over een persoon. Ook de gesprekjes tussendoor gaan verloren. Maar er zijn ook positieve kanten aan het gebruik van Teams. Hij kan nu zijn scherm delen en samen met de familie de brief opstellen, waar anders de familie aan de andere kant van de tafel zit en moeilijk kan meekijken.
“Het moeilijkste gedeelte is de uitvaart zelf. Ik ga geen politieagent spelen om mensen op 1,5 meter te houden, maar ik moet het wel melden. Daarnaast is er een beperking op het aantal genodigden en als er geen koffie en thee geschonken mag worden staat de familie na de uitvaart op de parkeerplaats. Hierdoor mist de ontlading in de koffiekamer en dat voel je. Ik heb hierdoor ook menig traantje laten gaan.”
Alternatieven
Het mooie aan de huidige tijd is dat er veel creatieve ideeën ontstaan. Men wil verbonden blijven en toch een speciaal en mooi afscheid. Willem denkt graag mee met families en zo zijn ook tezamen met DELA mooie alternatieven ontstaan.
Creatieve oplossingen in deze tijd zijn bijvoorbeeld een walk-through door het gebouw, een drive-through, waar met de auto langs een tent gereden kan worden waar de overledenen staat opgebaard of een erehaag op 1,5 meter van elkaar, om afscheid te nemen. Ook voor het condoleanceregister zijn creatieve oplossingen bedacht. DELA stuurt kaartjes mee met de brief waarop familie en kennissen zelf een tekst kunnen schrijven. Zo hoeven ze bij de uitvaart zelf geen pennen of boeken aan te raken. Of families maken gebruik van een online condoleanceregister, genaamd DELEN van DELA, met zelfgemaakte kaartjes, filmpjes, foto’s en mooie teksten. “Dit is eigenlijk prachtig. Het zegt veel meer dan op het moment geschreven boeken waar meestal niet meer in komt dan ‘sterkte’.”
Onzekerheid
In vaste dienst met werkweken van 40 uur bevat een normale maand 12 tot 14 uitvaarten. In hoogtijmaanden van corona liep dit op tot 22 uitvaarten per maand. “Dit soort pieken ben ik niet gewend. Het is noodzaak om daarvan bij te komen maar in de coronaperiode ging het maar door. Ik zat 1,5 maand praktisch opgesloten in mijn eigen kantoor en kwam er alleen uit als ik op een uitvaart aanwezig moest zijn.”
“Ik had na de eerste golf een stilte verwacht. Uitvaartbedrijven konden het zelf aan en mijn afspraken om vakanties mee te draaien vervielen. Ik heb op een gegeven moment toch maar een uitkering aangevraagd. Ik was bang dat ik het niet ging redden. Maar 2 weken na de aanvraag bleek dat niet nodig en heb ik deze ook weer ingetrokken. Gelukkig wisten veel bedrijven me toch nog te vinden voor mijn diensten.”
Tot nu toe valt de tweede coronagolf voor Willem nog mee, maar hij heeft strenge afspraken met zichzelf gemaakt om zich beter te wapenen tegen de drukte die kan komen. 1,5 maand in een kantoor opgesloten zitten is niet gezond en gaat dus ook niet meer gebeuren.
Lees meer