pagina's
met ambitie - Mei 2019
een uitgave van: Brainnet

met ambitie

magazine voor eigentijds ondernemerschap Mei 2019
In dit magazine

"Met een goede work/life balance word je een betere ondernemer"

"Met een goede work/life balance word je een betere ondernemer" Cosmas Blaauw, oprichter SharePeople Crowdsurance

Op de prachtige co-werkplek GrytteBloemenheuvel in Driebergen houden drie zelfstandig ondernemers zonder personeel zich bezig met een alternatieve AOV voor zzp’ers: SharePeople Crowdsurance. Oprichter Cosmas Blaauw vertelt dat het meer is dan dat: “We hebben een netwerk opgebouwd van inmiddels 1.000 ondernemers die samen een vangnet vormen bij ziekte én elkaar inspireren om gezonder te ondernemen.”

Eigenlijk was Cosmas Blaauw op zoek naar manieren om zzp’ers te stimuleren zich te blijven ontwikkelen. “Een werkgever heeft voor vaste medewerkers allerlei opleidingspotjes. Als je als zzp’er op een opdracht zit, is er geen tijd voor ontwikkeling. Tussen twee opdrachten in heb je geen inkomen en moet je acquireren. En als je ziek bent gebeurt er helemaal niks. Ik dacht, je zou eigenlijk een spaarpotje moeten opbouwen voor zulke dingen.”

2x uitgeven

Toen Cosmas in 2017 zijn concept ging uitleggen aan de markt, zagen mensen vooral een goedkope en solidaire arbeidsongeschiktheidsverzekering, een soort Broodfonds. “Ja, maar dan anders: transparant, online en met potjes voor arbeidsongeschiktheid, ontwikkeling en beter ondernemen tegelijkertijd. Wat bij bestaande AOV’s ontbreekt, is een beloning voor niet ziek zijn en het voorkomen van ziekte. Dit maakt SharePeople uniek. Bij ons geldt een vast bedrag van € 10 per maand; de rest van de inleg kan de deelnemer na aftrek van uitbetaald ziekengeld vrij besteden. Op die manier kan je je geld eigenlijk 2x uitgeven.” 

Pensioenpotje

Het is bekend dat 80% van de zzp’ers geen arbeidsongeschiktheidsverzekering heeft en velen ook amper pensioen opbouwen. Deelnemers van SharePeople storten maandelijks meer geld op een eigen rekening dan nodig is, zodat er altijd voldoende in de totale kas zit om minimaal 6% ziekte te kunnen dekken. Maar omdat in de praktijk slechts 0,6% hoeft te worden uitgekeerd, houden deelnemers aan het eind van de maand geld over. Dat kan je bijvoorbeeld doorstorten in een pensioenpotje, je kunt er een opleiding van financieren of ervan op vakantie gaan. “Wij proberen een netwerk te creëren van mensen die hier bewust mee bezig zijn, want die zijn minder ziek. En omdat het een vangnetconstructie is, profiteren alle deelnemers van een laag ziektepercentage.”

Moet ik nog even doen

SharePeople werkt met een arbodienstverlener waardoor de privacy gewaarborgd is en er controle plaatsvindt bij ziekte. Iemand die bijvoorbeeld een burn-out heeft, moet goed begeleid worden zodat diegene weer duurzaam aan het werk komt. Bij arbeidsongeschiktheid geldt een wachttijd van 2 maanden, daarna is de uitkering maximaal 2 jaar. “Als ik vraag aan mensen of ze iets geregeld hebben, hoor ik regelmatig dat ze dat nog even moeten doen. De drempel is vaak hoog om eerst naar een financieel adviseur te gaan, je te verdiepen in allerlei vormen van verzekeringen; het is best complex. Wij zeggen: regel gewoon íets. Je kunt het daarna altijd uitbreiden of aanpassen.”

Work/life balance

“Als ondernemer zorg je als eerste voor inkomen, financiële rust en klanten, bijvoorbeeld via Brainnet. Maar je moet ook zorgen voor een goede work/life balance, daar zijn zzp’ers meestal niet zo goed in. Wij stimuleren onze deelnemers om iets nuttigs te doen met hun spaarpotjes. Dat kan een opleiding zijn, maar we bieden ze ook een platform om elkaar tips geven en aanbiedingen te doen. Meestal is vrijheid de hoofdreden geweest om zzp’er te worden. Zorg dan dat je vrij blijft en ga tussen twee opdrachten even niks doen, of iets leuks. Investeer in jezelf, want met een goede work/life balance word je een betere ondernemer.”

Lees meer

Column

Hoe adaptief ben jij als ondernemer?

Hoe adaptief ben jij als ondernemer?

Christoph van der Stelt, directie Brainnet

Onze arbeidsmarkt verandert in een rap tempo. De tijd van vast en flex is voorbij, wendbaarheid en aanpassingsvermogen zijn cruciaal voor organisaties. Noem het agile of adaptief vermogen; het gaat erom dat je als organisatie met al je medewerkers (vast en flex) in staat bent om je heel snel aan te passen aan een veranderende situatie. Een agile bedrijf maakt geen jaarplanningen meer maar maakt driemaandelijks, maandelijks, wekelijks en soms zelfs dagelijks een planning. Realtime feedback dwingt tot realtime actie. Een jaarplanning maakt organisaties log. Ik ben ervan overtuigd dat voor het voortbestaan van organisaties adaptief vermogen onontbeerlijk is. Hoe succesvol je als organisatie vandaag de dag ook bent, als je niet inspeelt op veranderingen, dan kun je zomaar buitenspel staan. Denk maar aan Kodak of bijvoorbeeld V&D. Agile werken en adaptief vermogen zijn niet alleen van belang voor de organisatie in het geheel, ook voor jou als zelfstandig professional is het van groot belang je bewust te zijn en te blijven van de veranderende contexten.

Laatst sprak ik een zelfstandig professional. Hij is succesvol interimmanager en werkt al een flinke periode voor dezelfde opdrachtgever, weliswaar op verschillende projecten, maar toch. Hij is zelf heel kritisch over zijn ondernemerschap. Hij begrijpt als geen ander dat zijn opdrachtgever het externe beleid vanwege de Wet DBA aanscherpt. Hij vecht er -in tegenstelling tot wat ook wel gebeurt- niet tegen. Hij heeft naast zijn werk op uurbasis, inmiddels zijn eigen bureau opgezet, zodat hij altijd verder kan ondernemen. Het mooie is dat hij hier ontzettend veel plezier in heeft. Zo zie je maar.

Als zaken veranderen, ook al zit je daar zelf niet op te wachten, dan kun je vluchten, vechten of er flexibel en creatief mee omgaan. Als je je adaptieve vermogen aanscherpt kun je pro-actief handelen, zoals de ondernemer die ik sprak heeft gedaan. Wie weet levert het je fantastische nieuwe mogelijkheden op.

Kritisch zijn en blijven op je eigen functioneren, goed kijken wat er op je af komt en daar pro-actief naar handelen, zijn wat mij betreft dé kenmerken van ondernemerschap. Wij vinden het altijd interessant om met andere ondernemers van gedachten te wisselen over hoe de arbeidsmarkt zich ontwikkelt en te sparren over de consequenties ervan. Ben jij ondernemend genoeg voor de toekomst? Bel ons gerust!

Christoph van de Stelt,
Directeur Brainnet

Lees meer

"Financiële dienstverlening vs. evenementenorganisatie"

"Financiële dienstverlening vs. evenementenorganisatie" Arie Potters

Twintig jaar geleden vond Arie Potters een vaste baan bij een grote financiële dienstverlener op de afdeling Bedrijven. Toen hij na 13 jaar een hbo-opleiding volgde en zich afvroeg wat hij eigenlijk wilde, besloot hij hetzelfde werk te blijven doen, maar dan op interimbasis. Dat creëerde tijd voor zijn andere passie: evenementenorganisatie.

Als financieel dienstverlener werkt Arie op projectbasis door het hele land, nog steeds binnen de afdeling Bedrijven. Hij moet zelf achter opdrachten aan en is dan weer 4 tot 6 maanden onder de pannen. “Met een migratieproject, het opzetten van een compleet nieuwe afdeling of vervanging bij zwangerschapsverlof. Als mijn huidige opdracht afloopt, moet ik door het gewijzigde externenbeleid van de organisatie minimaal zes maanden elders werken. Prima, je wilt ook wel een keer verder kijken dan de vertrouwde opdrachten. Tenslotte ben ik ondernemer geworden om me te kunnen verbreden, dat is alleen maar leuk.”

Maatwerk-Event ontzorgt

Het geeft hem ook de gelegenheid om zich meer toe te leggen op zijn tweede bedrijf, Maatwerk-Event, dat hij in 2012 in de markt zette. “Toen ik nog in loondienst werkte, hielp ik al veel mensen met de organisatie van allerlei uitjes en evenementen. Inmiddels is deze uit de hand gelopen hobby gegroeid tot een aardig bedrijf. Ik organiseer evenementen in de breedste zin binnen het zakelijke segment. Als aanspreekpunt voor de klant ga ik zelf vrijwel altijd mee. De afgelopen periode was ik met 90 man 3 dagen in Parijs, met 40 medewerkers in Winterberg en 2 dagen met 180 mensen in Rotterdam. De diverse onderdelen koop ik in: hotel, horecagelegenheid en dat soort zaken. Het is niet zo dat ik zelf een city game organiseer, maar ik ontzorg de klant volledig en breng een zo scherp mogelijke offerte uit.”

Aan de keukentafel

Aries doelgroep bevindt zich binnen zijn woon/werkgebied. In de financiële dienstverlening heeft hij een groot netwerk aan contacten opgedaan. “Mensen kennen me als een betrouwbaar persoon die zijn afspraken nakomt. Daarom gunnen ze me de organisatie van hun evenement. Om die reden hoeft Maatwerk-Event niet op internet gevonden te worden in het grote geheel van aanbieders, al is er voor de professionele uitstraling wel een website. Mijn toegevoegde waarde zit met name op het persoonlijke vlak. ’s Avonds zit ik bij de ondernemer aan de keukentafel voor een persoonlijk gesprek over zijn reisje, dat wordt erg op prijs gesteld. Ook de persoonlijke begeleiding tijdens de reis wordt gewaardeerd. Er gaat niet iemand mee die alleen bij de uitvoering betrokken is en niet bij de voorbereiding; ik pak het project van begin tot eind op.”

Durf te verbreden

“Andere zzp’ers zou ik willen aanraden om vooral de dingen te doen die ze graag doen. Blijf niet te lang ergens zitten, durf je te verbreden met een nevenactiviteit. Zelf ben ik nu al een aantal jaren op twee totaal verschillende fronten actief. Het is goed te combineren, maar met name in het voor- en najaar wel heel druk. In die periode vinden de meeste bedrijfsuitjes plaats, dan ben ik veel avonden en weekends bezig. Maar ik doe het allemaal met enorm veel plezier.”

Lees meer

Laatste nieuws

  • Laat je sneller uitbetalen

    Brainnet is een belangrijk toegangsportaal voor interessante opdrachten. Maar daarnaast bieden we zelfstandig professionals nog meer diensten. Het volgen van opleidingen met interessante kortingen bijvoorbeeld of de mogelijkheid om je versneld uit te laten betalen. Brainnet volgt in principe de betalingstermijnen van de opdrachtgever, maar we kunnen ons voorstellen dat het soms prettig is om je sneller uit te laten betalen. Daarvoor hebben we verschillende opties.

    Lees meer

  • Blijft er met kunstmatige intelligentie genoeg leuk werk over?

    Kunstmatige intelligentie, artificial intelligence (AI), neemt (een deel van) ons werk over, van productie tot management. Blijft er voor de hoger opgeleide interim-professionals voldoende leuk werk over? Hoe verandert de werkvloer door de intrede van big data en wat doet dat met de creativiteit?  Een thema waar iedere werkende mee te maken heeft of krijgt. Want kunstmatige intelligentie is bezig ons werk snel en rigoureus te veranderen. Tenminste als we trendwatcher digitale technologie Jarno Duursma mogen geloven, die in zijn boek De digitale butler een inkijkje geeft in nabije toekomst.

    Lees meer

  • Onduidelijkheid bij zzp'ers omtrent schijnzelfstandigheid

    Een overgrote meerderheid van zzp’ers weet niet waar ze zich aan moet houden om daadwerkelijk aangemerkt te worden als zelfstandige. Dit is een van de belangrijkste conclusies uit het onderzoek dat CHOICE Insights & Strategy (hierna: CHOICE), in opdracht van Brainnet en in samenwerking met ZiPconomy, uitvoerde onder ruim 1000 zzp’ers en werknemers.

    Onderzoek opvragen

Haal meer uit LinkedIn met Social Selling

Haal meer uit LinkedIn met Social Selling Kennis op de juiste manier delen

Linkedin expert Elton Backx is een offline en online verbinder die heel actief is met social selling via LinkedIn. Hij zet zijn enthousiasme over dit online platform in door ondernemers te helpen om meer uit hun LinkedIn-profiel te halen met een aantrekkelijk en technisch vindbaar profiel, het pro-actief benaderen van potentiële klanten en het plaatsen van interessante content.

Kennis op de juiste manier delen maakt van een ondernemer een expert die ook als zodanig gevonden wordt. Daarbij hoort een aantrekkelijk profiel van de ondernemer en de eventuele bedrijfspagina. Als je je bedenkt dat je toekomstige klant je al heeft opgezocht op internet voordat hij je benadert, weet je weer hoe belangrijk profilering op LinkedIn en andere sociale media is. De cijfers zijn veelzeggend: van de 7,3 miljoen Nederlanders met een LinkedIn-account is 81% sneller bereid een connectie aan te gaan met iemand met een sterk profiel, ook als ze die niet kennen. En 87% gaat bij voorkeur in zee met iemand die via hun netwerk is aangedragen.

Social Selling via LinkedIn

Social Selling is een manier om contact te leggen met potentiele klanten via sociale media. De professional begeeft zich op social-mediaplatformen zoals LinkedIn en speelt in op informatie die voor zijn potentiële klanten interessant kan zijn. Door zich op te stellen als consultant en relevante informatie te delen, wordt klantvertrouwen opgebouwd, vraag gecreëerd en uiteindelijk verkoop gegenereerd.

Lees meer

Tips voor de ZZP'er

3 Belangrijke tips over de Wet DBA, het urencriterium en overtollige liquiditeit

1. Wet DBA

De Wet DBA is nog springlevend. Zorg er dus voor dat je als zzp’er met je opdrachtgever een door de Belastingdienst goedgekeurde opdrachtovereenkomst afsluit. Alleen als de uitvoering van je werkzaamheden overeenkomt met de afspraken in die overeenkomst, heb je de zekerheid dat de Belastingdienst geen loonbelasting en SV-premies inhoudt op jouw vergoeding. Blijf ook aandacht besteden aan je ondernemerschap. Zorg voor voldoende opdrachtgevers, investeer, maak reclame, doe aan acquisitie, houd je skills bij en breid deze zonodig uit. En doe je administratie.

2. Urencriterium

Zzp’ers met een eenmanszaak, denk aan het bijhouden van je uren. Het urencriterium - per kalenderjaar minimaal 1225 uur aan je onderneming besteden - geeft je immers toegang tot een aantrekkelijke aftrekpost: de ondernemersaftrek. Om daarvan gebruik van te maken is het noodzakelijk om bij te houden hoeveel uren je voor de onderneming bezig bent en aan welke specifieke werkzaamheden je je tijd hebt gespendeerd. Rechtspraak en fiscale literatuur maken duidelijk dat alle uren die raken aan het ondernemerschap meetellen. Dus naast je declarabele uren telt ook de tijd mee die je besteedt aan bijvoorbeeld acquisitie, scholing, administratie en reizen ten behoeve van jouw onderneming. Zorg dat deze uren herleidbaar zijn aan de hand van je agenda, mocht de Belastingdienst er vragen over stellen.

3. Overtollige liquiditeiten

Het gaat goed met je eenmanszaak. Zo goed dat je banksaldo flink oploopt. Laat dit saldo zoveel mogelijk op een ondernemersrekening staan, zodat het buiten de belastingheffing in box 3 blijft. Maar ook als je geen separate bankrekening voor je onderneming aanhoudt, bepaalt ‘goed koopmansgebruik’ dat deze zogenoemde overtollige liquiditeiten tot het fiscale bedrijfsvermogen kunnen worden gerekend. Subjectieve motieven - dus geredeneerd vanuit jou als zzp’er- laten een ruime marge toe bij het toewijzen van deze gelden aan het bedrijfsvermogen.

Lees meer

Eerdere edities

Met ambitie is het digitale magazine voor HR-professionals, inkopers, directies en zelfstandig professionals. Ontdek de wereld van flexibele schillen en ambitieuze ondernemers.

aanmelden voor met ambitie bekijk alle magazines