"Ondernemen is continu bijsturen"

“Met mijn roeiteam winnen we menige wedstrijd. Dat is grotendeels te danken aan onze stuur. Deze houdt de omgeving in de gaten, kent de tegenstanders en motiveert de roeiers. “In communicatie werkt dat eigenlijk net zo” zegt Marie Louise Grove, ondernemer en oprichter van Coconut Communicatie. “Ondernemers weten dat ze zichtbaar moeten zijn maar het is lastig om een keuze te maken uit alle middelen en technieken van tegenwoordig. Als communicatieadviseur help ik ondernemers hun communicatievraag scherp te krijgen. Met gefundeerd advies kun je zelf een goede keuze maken. Zo zorg ik ervoor dat bedrijven op het juiste moment en op de juiste plek zichtbaar zijn. En zo kom je - net als bij het roeien - met een goede stuur verder.”
Het ondernemerschap kriebelde altijd al bij Marie Louise. In 2011 zette zij daadwerkelijk de stap richting ondernemerschap en richtte zij het bedrijf Coconut Communicatie op. “Coconut staat voor content, communicatie en coördinatie en het nut om het in één keer goed aan te pakken”, vertelt ze.
“Ik werkte al op de marketingafdeling van een grote organisatie, maar na mijn hbo opleiding strategische marketingcommunicatie vielen alle puzzelstukjes op zijn plek. Organiseren, verbinden en dingen regelen, dát is wat ik het liefste doe. Ik richtte mij aanvankelijk op eventmanagement, maar toen ik merkte dat klanten mij vroegen vanwege mijn online expertise besloot ik mij verder te specialiseren in online marketingcommunicatie.”
Nominatie Flevolandse Zakenvrouw van het jaar
Dat ze de juiste stap heeft gemaakt richting ondernemerschap, blijkt uit haar nominatie voor Flevolandse Zakenvrouw van het jaar 2017, in de categorie zzp’er. Al 5 jaar organiseert het Netwerk Flevolandse Zakenvrouwen deze jaarlijkse verkiezing. Uit de vele voordrachten selecteert de jury de genomineerden. “De afgelopen maanden leek het alsof ik in een achtbaan zat. Na de nominatie ging het allemaal heel snel. Ik moest een uitgebreide rapportage over mijn bedrijf aanleveren. Financiële positie, bedrijfsvoering, maatschappelijk verantwoord ondernemen, het marketing- en communicatiebeleid en het toekomstperspectief werden allemaal beoordeeld. Ook een bedrijfsbezoek en videopitch waren onderdeel van de beoordeling. Ik heb enorm veel geleerd van de verkiezing! Ik ben mij meer bewust van wat ik doe en waar ik voor sta, wat mijn toegevoegde waarde is voor klanten. Ik weet mijn pitch bondiger en beter te verwoorden, met meer overtuiging!”
Tips voor een succesvolle onderneming
Hoe zorgt Marie Louise ervoor dat haar onderneming succesvol blijft? Zij geeft 5 tips:
- Sla basisstappen niet over
“Het is zo zonde om te zien dat ondernemers ergens tijd en geld hebben geïnvesteerd en de belangrijkste basisstappen overslaan. Maak een plan. Wat wil je bereiken, past datgene wat je wilt gaan doen bij het behalen van je doelstelling, bereik je daar je klanten mee? Meet en stuur bij.
- Blijf jezelf ontwikkelen
“Ik lees heel veel om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen in mijn vakgebied. Ik investeer in opleidingen en probeer nieuwe trucs en mogelijkheden uit. Zo ervaar ik zelf de hobbels, wat wel en niet werkt. Ik weet waar ik over praat en kan zo de klant beter adviseren.
- Doorzettingsvermogen
“Het succes van mijn bedrijf heb ik het meest te danken aan mijn doorzettingsvermogen. Daardoor krijg ik projecten ook echt binnen de planning af. Ik heb wel eens dagen dat ik de hele dag onderweg ben naar afspraken en de laatste afspraak echt niet op de route ligt. Dan denk ik wel eens, zal ik deze verplaatsen en lekker naar huis gaan? Maar nee, ik ga altijd. Soms komt er een mooie nieuwe opdracht uit, die ik anders was misgelopen.”
- Koester je netwerk
“Soms spreek ik ondernemers die netwerken niets vinden, ze zien er tegenop. Probeer er anders naar te kijken. Zie netwerken als een moment om interessante mensen te ontmoeten, te leren van andere ondernemers en elkaar (verder) helpen. Ga zorgvuldig met je relaties om. Netwerk niet persé om er meer uit te halen.”
- Durf te investeren
“Ondernemers kiezen voor ondernemerschap om te kunnen doen waar zij goed in zijn, waar hun passie ligt. Focus daarop en besteed zaken waar je geen verstand van hebt uit. Het is een investering, maar als je het in één keer goed aanpakt verdient het zichtzelf weer terug. Zo verspil je geen tijd en energie in zaken waar je geen resultaat mee boekt.“