pagina's
met ambitie - Juli 2017
een uitgave van: Brainnet

met ambitie

magazine voor eigentijds ondernemerschap juli 2017
In dit magazine

"Bevlogenheid zit in ons DNA"

"Bevlogenheid zit in ons DNA" Sjors Fröhlich, hoofdredacteur BNR Nieuwsradio

Wat 20 jaar geleden begon als een middengolfzender met een vestiging in een woonhuis in centrum Amsterdam is uitgegroeid tot een grote en volwaardige nieuwszender. “Sinds we tien jaar geleden onderdeel werden van FD Mediagroep zijn we enorm gegroeid. Ik ben ontzettend trots op het merk BNR en de ploeg mensen die we hebben die elkaar door dik en dun steunt. Wij werken echt vanuit ons hart.” Een gesprek over ondernemerschap met Sjors Fröhlich, hoofdredacteur BNR Nieuwsradio.

Sjors Fröhlich, voormalig presentator bij de NCRV en NOS (waaronder Langs de Lijn, Cappuccino, Stand.nl en Radio Tour de France) kwam in 2013 terecht bij BNR. “Een mooi nieuw avontuur. Ik ben eindverantwoordelijk voor de inhoud van de programma’s op de zender, voor de site en events. Daarnaast stuur ik de medewerkers aan en ben ik betrokken bij de financiële kant van deze zender. Want, hoewel wij een nieuwszender zijn, moeten we wel zorgen voor voldoende adverteerders om BNR draaiende te houden. En dat is een behoorlijke klus. Adverteerders zijn heel grillig. Dat betekent dat we hard moeten werken en met interessante deals moeten komen voor de adverteerder. Tegelijk is het van cruciaal belang dat we onafhankelijk nieuws maken. Dat is echt absolute topprioriteit.”

Nieuws maken is arbeidsintensief

“Als het je om het geld te doen is, dan kun je beter geen nieuwszender beginnen”, stelt Sjors. “Nieuws maken is arbeidsintensief, je hebt onder andere redacteuren nodig, presentatoren, technische mensen, en planners. Er zijn veel mensen bij betrokken. Tegelijk proberen we onszelf zo efficiënt mogelijk te organiseren. Hier werken ongeveer 70 mensen in vaste dienst en daarnaast werken we samen met 40 tot 50 freelancers. De meeste freelancers doen naast het werk dat ze doen voor BNR heel andere dingen. De een heeft een theaterbedrijf, de ander is redacteur voor het NRC, weer een ander werkt als dagvoorzitter.”

Soms moeten we mensen afremmen

Mensen van verschillende pluimage maar allemaal met een sterke bindende factor, dat is BNR. “Iedereen wil graag goede radio maken, speuren naar nieuwswaardige onderwerpen. En als er dan iets ernstigs gebeurt, zoals de aanslagen in Parijs, dan komen mensen spontaan op de redactie. Het verantwoordelijkheidsgevoel om samen het beste nieuws te brengen is enorm. Motiveringsprogramma’s of nadenken hoe we mensen aan ons kunnen binden, dat kennen we hier niet. Eerder moeten we mensen coachen om beter met hun tijd om te gaan en ze af en toe afremmen. Tegelijk realiseer ik mij dat we ook heel veel van mensen vragen. Zo zijn we heel druk met het inrichten van een podcast, daar staat nu nog geen echte omzet tegenover en moeten we dus ontwikkelen binnen onze huidige bezetting. De energie die het geeft als dingen lukken zoals we voor ogen hebben, werkt aanstekelijk. We willen vooroplopen wat betreft innovatie, nieuwe vormen van radio maken en onze luisterdichtheid vergroten. Daar gaan we voor.”

Hangende pootjesclub

“Bevlogenheid zit in ons DNA”, meent Sjors. “Het is inspirerend om te zien hoe collega’s leuke dingen organiseren, zoals teamuitjes en bijvoorbeeld een muziekquiz. Natuurlijk gaan mensen ook hier weleens weg, dan kiezen ze voor een grotere nieuwszender bijvoorbeeld. Toch valt op dat sommigen na 2 of 3 jaar toch weer terugkeren. We hebben hier een ‘hangende pootjes club’. Waar dat geheim in zit? Misschien is het omdat we een mega platte organisatie zijn. Iedereen kent iedereen. Er kan hier veel. Als een collega iets leuks bedenkt en we voelen ervoor, dan gaan we ermee aan de slag. Het motto van onze programma’s en manier van werken is: lef & lucht. Met lef willen we het randje opzoeken, lucht betekent niet alles dichtspijkeren maar af en toe een glimlach veroorzaken. We willen optimistische radio maken, hoe ernstig de dingen ook zijn in de wereld, we richten onze blik naar voren. We gaan uit van onze eigen kracht en dat is fantastisch.

Lees meer

Laatste nieuws

  • Brainnet gecertificeerd voor nieuwe ISO 9001:2015 en ISO 14001:2015 normen

    Vanaf heden is Brainnet gecertificeerd volgens de nieuwe ISO normen, namelijk de ISO 9001:2015 en ISO 14001:2015. De normen van 2015 zet de organisatie nog meer centraal en streeft naar continue verbetering. Het is onze taak om klanten volledig te ontzorgen en inhuurrisico’s weg te nemen. Met het ISO 9001 certificaat kunnen wij aantonen dat onze diensten kwalitatief goed zijn en dat wij sturen op verbetering van onze processen. Naast kwaliteit hebben wij aandacht voor het milieu. Wij zijn continu op zoek naar verbeteringen die bijdragen aan een duurzame en milieuvriendelijke samenleving. Recent aangebrachte aanpassingen zijn onder meer vloerverwarming, zonnepanelen, nog striktere afvalscheiding en led-verlichting.

    Brainnet gecertificeerd voor nieuwe ISO 9001:2015 en ISO 14001:2015 normen
  • Identiteitscontrole in samenwerking met AMP Groep

    Brainnet is een samenwerking aangegaan met de AMP Groep. De AMP Groep is gespecialiseerd in het identificeren van personen. Schakelt een opdrachtgever een externe professional in, dan is de opdrachtgever verplicht de identiteit van de ingeleende professional te controleren aan de hand van het fysieke identiteitsbewijs. Deze controle voert Brainnet voor haar opdrachtgevers zelf uit op locatie in Nieuwegein. Dankzij de samenwerking met AMP Groep kan de externe professional of opdrachtgever zelf aangeven wanneer én waar de controle-afspraak plaatsvindt. Dit kan van maandag tot en met zaterdag en ook in de avonduren.

    Identiteitscontrole in samenwerking met AMP Groep
  • Flexmarkt Omzetranglijst 2017: Brainnet hoort bij snelste groeiers

    Elk jaar publiceert Flexmarkt de Omzetranglijst. Op de ranglijst staan de grootste organisaties uit de flexbranche vermeld met daarbij de omzetcijfers. Brainnet is de FlexTopGroeier in de hoogste omzetcategorie (>400 miljoen euro). Op de lijst is te zien dat de grotere payrollbedrijven en Managed Service Providers aanzienlijk zijn gegroeid. En die groei is nog niet ten einde. “Wij zien de samenstelling van de arbeidsmarkt voortdurend veranderen”, zegt directeur Anne Meint Bouma. “Detachering, uitzending, payrolling, aanneming van werk, de inzet van zzp’ers en kennismigranten. Het zijn allerlei mengvormen van ‘bijzondere arbeidsrelaties’ die de totale flexibele schil van organisaties vormen.”

    Flexmarkt Omzetranglijst 2017: Brainnet hoort bij snelste groeiers

De wereld van nu vraagt beweeglijkheid van organisaties en medewerkers

De wereld van nu vraagt beweeglijkheid van organisaties en medewerkers Frans van Jaarsveld, HR-adviseur De Goudse Verzekeringen

In 2024 bestaat De Goudse Verzekeringen 100 jaar. Wat is het geheim achter deze lange historie? HR-adviseur Frans van Jaarsveld : “Het eerste wat in mij opkomt, is een gevoel van verbinding. Misschien heeft het ermee te maken dat De Goudse een familiebedrijf is. De kleinzoon van de oprichter is onze bestuursvoorzitter. Ondanks de grootte van onze organisatie voelen nieuwe vaste en flexibele medewerkers zich snel thuis.”

Oprichter Geert Bouwmeester was pas 22 toen hij in 1924 voor zichzelf begon. Een overloop werd ingericht als kantoorruimte en de eerste polissen werden op de fiets rondgebracht. Sinds die tijd is er veel veranderd. De Goudse richt zich voornamelijk op ondernemers en werkt samen met verzekeringsadviseurs. “Wij geloven in de kracht van persoonlijk contact en hoogwaardig advies. Daarom werken wij samen met onafhankelijke adviseurs. Die nemen de ondernemer bij de hand en helpen hem risico’s in te schatten en te beperken.”

Goede balans tussen vast en flex

De Goudse telt zo’n 600 medewerkers, van wie 15% flexibele professionals zijn die worden ingehuurd op basis van specifieke kennis of om extra capaciteit te bieden. Frans: “We streven naar een goede balans tussen vast en flex. We huren met name deskundigheid in op het gebied van ICT. De technische ontwikkelingen gaan zo razendsnel dat we daar heel snel op moeten kunnen inspelen. De grootste uitdaging voor ons als verzekeraar is dat we blijven meebewegen. Daar hoort een goede mix bij tussen vast en flexibel personeel. We vinden het belangrijk om cruciale competenties die nodig zijn vast in huis te hebben; daarbij is het goed om dit aan te vullen met expertise van buitenaf. Daar leren we als organisatie van, waar we weer ons voordeel mee kunnen doen.”

Talentpool voor young professionals

“We besteden veel aandacht aan goed werkgever- en opdrachtgeverschap. Uiteindelijk is het zo dat onze medewerkers het verschil maken. We investeren in kennis en stimuleren medewerkers zich te blijven ontwikkelen. Voor young professionals hebben we bijvoorbeeld een speciale talentpool. We geven deze professionals drie jaar de tijd om organisatiebreed praktijkervaring op te doen, waarbij ze ook gecoacht en getraind worden. Ze krijgen in die jaren de kans om specifieke projecten op te pakken. Doordat deze professionals op veel verschillende afdelingen terechtkomen, maken ze makkelijk verbindingen tussen afdelingen. Bovendien draagt hun frisse blik bij aan veranderingen en verbeteringen.”

Rijke historie en vernieuwing bij elkaar brengen

“Onze grootste uitdaging? Dat is dat we gebruikmaken van de solide basis die we in bijna 100 jaar hebben opgebouwd en dat we daarnaast zo wendbaar blijven als een start-up. Het is de kunst onze rijke historie en toekomstige vernieuwingen bij elkaar te brengen. We willen de allerbeste ondernemersverzekeraar zijn en dusdanig performen dat onze klanten fan van ons worden”, besluit Frans.

Lees meer

Lean: een manier van leven, denken en werken

Lean: een manier van leven, denken en werken John Maes, Senior VP Lean Center of Excellence bij een financiële instelling en auteur

“In een snel veranderende wereld verandert de behoefte van de klant continu. Wat nu goed werkt voor een organisatie, is geen garantie voor de toekomst. Lean helpt organisaties om de taal van de klant te spreken, zodat zij hen beter kunnen bedienen. Nu en in de toekomst.” Zegt John Maes, Eigenaar van Always Better consultancy BV, Senior VP Lean Center of Excellence bij een financiële instelling en auteur.

John Maes heeft meer dan 10 jaar ervaring in Lean en verandermanagement. Hij heeft met succes omvangrijke veranderingen aangestuurd bij uiteenlopende bedrijven. “Mensen en organisaties beter maken is voor mij zowel privé als zakelijk een belangrijke drijfveer. Ik kan er oprecht van genieten als mensen hun eigen toegevoegde waarde snappen en zich actief inzetten ten behoeve van de klant.” Op dit moment is John Maes actief binnen een financiële instelling als Senior VP Lean Center of Excellence waar hij succesvol Lean heeft uitgerold binnen de organisatie. Hij heeft een eigen kijk en visie ontwikkeld op de Lean filosofie. Samen met Vincent Wiegel schreef hij het boek Succesvol Lean. Een praktisch boek dat organisaties helpt Lean succesvol te implementeren.

Spreek dezelfde taal als de klant

Lean is een managementfilosofie. De essentie van Lean is het continu verbeteren van de organisatie waarbij de klant centraal staat. John Maes legt uit: “Lean is een manier van leven, denken en werken. Dat is waar veel organisaties de mist in gaan. Zij hopen op een quick win zoals kostenbesparing. Maar Lean is geen tool die je uit de gereedschapskist haalt als het nodig is, het is gericht op permanent beter worden. Daarom kent Lean geen begin of einde.” John legt uit: “Door de Lean filosofie toe te passen binnen organisatie, worden medewerkers continu uitgedaagd om te verbeteren. Bij elke stap die je neemt stel je de vraag: ‘Is de klant bereid om hiervoor te betalen?’. Als je vanuit deze gedachtegang handelt, dan maak je je organisatie toekomstbestendig en pas je de Lean filosofie succesvol toe. Lean en verandermanagement gaan dan ook hand in hand. Er moet binnen de organisatie een behoefte zijn om te veranderen, beter te worden. Wat nu werkt, werkt over 10 jaar misschien niet meer. Daarom moet je continu je huidige werkwijze onder de loep nemen en bereid zijn om te veranderen om beter te worden.”

De hele organisatie Lean

Lean heeft alleen kans van slagen als het wordt doorgevoerd in alle lagen binnen de organisatie. Zowel op operationeel, tactisch als strategisch niveau. Volgens John heeft dit meerdere voordelen: “Randvoorwaarde van een succesvolle implementatie is dat alle medewerkers erbij betrokken zijn. In de beginjaren dat we Lean implementeerden maakten we de fout dat we niet iedereen goed in het proces meenamen en ons vooral concentreerden op operationeel niveau. Dat hebben we veranderd. Bij de financiële instelling waar ik werk beginnen we elke dag met een dagstart, waar de processen en het werk dat die dag moet worden gedaan besproken. We nemen ons huidige proces continu onder de loep en iedereen kan verbetersuggesties geven. Als één medewerker een goed idee heeft waardoor de hele afdeling straks 30% efficiënter kan werken, dan geeft dat de medewerker een gevoel van toegevoegde waarde en de hele organisatie wordt er beter van. En dat is waar Lean over gaat, je werkt aan verbetering en dat doe je samen.”

De boswachter ziet 150 vogels, terwijl jij met geluk 2 konijnen ziet

Volgens de theorie van de Lean filosofie, zijn er 3 gradaties binnen Lean te onderscheiden. Namelijk de Yellow Belt, Green Belt en Black Belt. Daarnaast heb je nog een verdieping op de Black Belt, de Master Black Belt. John Maes: “Bij de financiële instelling waar ik werk streven we ernaar dat iedere medewerker de Yellow Belt heeft, zodat iedereen de basis van Lean begrijpt. We streven er tevens naar dat 1 op de 15 medewerkers opgeleid zijn tot Green Belt, één gradatie hoger en 1 op de 100 medewerkers Black Belt. Deze mensen gaan aan de slag met het oplossen van problemen die afdelingoverstijgend zijn. Zij kijken naar oorzaak en gevolg. Een Black Belt stuurt de rest van de organisatie aan. Deze persoon is getraind verandering te begeleiden, zowel het gedrag van de medewerkers als de processen in de organisatie.” John Maes legt de noodzaak dat iedereen een Yellow belt heeft uit: “Stel jij loopt door het bos met een boswachter. Jij merkt met geluk 2 konijnen op, terwijl de boswachter in diezelfde tijd al 150 vogels, een ree, een vos en 10 konijnen heeft gezien. Door de Yellow Belt opleiding leren de medewerkers de problemen in de organisatie te zien en kleine problemen op te lossen. Een Black Belt overziet het geheel van de organisatie, snapt verbindingen en weet verbeteringen door te voeren die van complexere of strategische aard zijn.”

Online training Active Lean - Yellow Belt

Voor mensen die kennis willen maken met Lean schreef John Maes, samen met Vincent Wiegel, de bestseller Succesvol Lean. Ook ontwikkelden zij de online training ‘Active Lean’. Deze training richt zich op de basis van Lean: de Yellow Belt. De training sluit aan bij de praktijk van alledag, zet je aan het denken over wat je nu doet en hoe het met de Lean filosofie nog beter kan. Met heldere videocolleges en cases wordt Lean begrijpelijk. De online training 'Active Lean (Yellow Belt)' is als eerste digitale training in Nederland geaccrediteerd door het LERC (Lean Enterprise Research Center). LERC is gelieerd aan de Cardiff University.

Voor wie is de online training Active Lean geschikt?

“De online training Active Lean is geschikt voor iedereen die op een laagdrempelige manier kennis wil maken met Lean.” Zegt John Maes. Hij vervolgt: “Het is zeer geschikt voor leidinggevenden en managers in een organisatie die nadenken over de implementatie van Lean binnen de organisatie. Daarnaast is de training ook zeer geschikt voor zelfstandig ondernemers. Een zelfstandig ondernemer ziet vaak verschillende bedrijven en dus verschillende methoden. De zelfstandig ondernemer ziet wat wel werkt en wat niet werkt en kan deze kennis meenemen om zijn klanten nog beter te bedienen. Dat past binnen de denkwijze van Lean. Als je als zzp’er snapt hoe Lean werkt, dan beschik je over het vermogen om mee te werken aan verbetering en ben je van toegevoegde waarde voor jouw opdrachtgever.”

Brainnet biedt in samenwerking met Managementboek de online training van ‘Active Lean’ aan tegen een gereduceerd tarief.

20% korting online training 'Active Lean'

Lees meer

Column

Wie bel jij als je kraan lekt?

Wie bel jij als je kraan lekt?

Ewout de Vos, Commercieel manager

Een heel grote groep ondernemers in de bouw stapt ‘s morgens om 5 uur de auto in om ergens in Nederland rond 7 uur te starten met een project. Ik spreek via onze klanten in de bouw regelmatig met zzp’ers. Voor hen en hun opdrachtgevers is het heel frustrerend dat er een negatief imago kleeft aan ondernemen in de bouw. Steeds opnieuw zien we berichten in de krant of horen we items op de radio waarin bouwondernemers in verband worden gebracht met schijnzelfstandigheid en uitbuiting. Ik vind dat onterecht.

Ik wil een pleidooi houden voor die ondernemers in de bouw die ooit droomden van een eigen onderneming en die droom hebben verwezenlijkt. Dit zijn hardwerkende vaklieden die hun zaken prima voor elkaar hebben, die op basis van een deugdelijk netwerk en marktconforme tarieven hun boterham verdienen. Laten we met een positieve benadering naar hen kijken in plaats van een spook najagen dat er mijns inziens niet is. Wij zien rechtgeaarde ondernemingen in de bouwsector waarbij van uitbuiting geen sprake is. Dankzij fiscale voordelen is ondernemerschap voor zzp'ers lonend, ook in de bouw. Laten we vooral niet vergeten: de grootste groep bouwvakkers doet elke dag weer zijn stinkende best en zorgen ervoor dat jij en ik in een comfortabel huis kunnen wonen.

De onduidelijke kaders die er op dit moment zijn rondom de Wet DBA, helpen natuurlijk niet mee om zorgeloos te kunnen ondernemen. Iedere ondernemer ondervindt hinder van onduidelijkheid. Onze laatste notitie geeft een inkijkje in de vorderingen rondom de Wet DBA. De markt schreeuwt om duidelijke kaders. Ik pleit er voor de administratieve lasten te verminderen en vooral de focus te leggen op wat er wel goed gaat in ondernemend Nederland en dan met name in de bouw. Want werkvoorbereiders, stukadoors, gebiedsontwikkelaars, metselaars, loodgieters, veiligheidsspecialisten en timmermannen; we hebben ze vandaag de dag allemaal nodig!

Ewout de Vos,
Commercieel manager

Lees meer

"Blijf voorsorteren op een veranderende wereld"

"Blijf voorsorteren op een veranderende wereld" 3Masters Opleidingen, André van der Lee en Christ Schippers

“Je succes van vandaag, kan morgen totaal anders zijn. Dat betekent dat je voortdurend vooruit moet kijken, op de hoogte moet blijven van ontwikkelingen en zorgen dat je jezelf steeds opnieuw uitvindt en dat je je blijft ontwikkelen”, stelt André van der Lee. Samen met Christ Schippers is hij eigenaar van 3Masters Opleidingen. 3Masters geeft advies en verzorgt opleidingen en coachingstrajecten voor de financiële professional.

Christ Schippers richtte tien jaar geleden 3Masters op. “Daarvoor was ik ruim twintig jaar werkzaam binnen de Rabobank, tien jaar lang was ik actief bij de lokale banken en tien jaar bij Rabobank Nederland. Hier hield ik mij bezig met veranderprogramma’s en grote implementatietrajecten.”. In die tijd ontwikkelde Christ het idee voor 3Masters. 3Masters staat voor drie elementen die van cruciaal belang zijn voor professionals: content, competenties en tools. “In onze opleidingen staan die drie elementen steeds centraal. De financiële wereld staat onder druk van nieuwe wet- en regelgeving en kennisvereisten. 3Masters helpt financiële professionals bij het begrijpen en toepassen van veranderingen in de organisatie.” Mede-eigenaar André van der Lee heeft een juridische en financiële achtergrond en werkte voorheen bij verschillende organisaties in de bank- en factoringwereld: “Voor professionals is het steeds belangrijker aan zichzelf te blijven werken. Niet alleen als je in loondienst bent maar ook als zzp’er. We zien dat de financiële dienstverleners groots aan het reorganiseren zijn. Op dit moment is er veel vraag naar flexibel personeel. Maar de flexpool zal ook een reorganisatie ondergaan. Dat betekent dat je als professional tijdig moet voorsorteren. Weten waar de markt om vraagt en zorgen dat je wat betreft kennis bij de tijd en onderscheidend bent.”

Keurmerk

3Masters probeert professionals in de financiële dienstverlening uit te dagen zichzelf te blijven ontwikkelen. André: “Daarbij zoeken wij steeds naar mogelijke vernieuwingen. Zo hebben wij aan de wieg gestaan van de ontwikkeling van het keurmerk Certified Business Banker. Ik heb mij altijd verbaasd over het feit dat organisaties zich laten adviseren door bijvoorbeeld een accountant, een adviseur of coach zonder dat precies duidelijk is of deze persoon wel over de juiste kwalificaties beschikt. Dit advies gaat vaak over zaken die flink wat impact kunnen hebben op de financiën van organisaties. En iedereen kan zich adviseur noemen. Wij hebben een keurmerk ontwikkeld waarmee een professional kan aantonen dat hij over de juiste kwalificaties beschikt. Een meerwaarde voor de professional zelf en de opdrachtgever. Vorig jaar hebben we een onafhankelijke stichting opgericht met een driehoofdig bestuur en een raad van toezicht waarbij het doel is de kwaliteit van de business banker (financieel adviseur) te bevorderen en in stand te houden. Dit gebeurt door middel van het afnemen van examens, toetsing en het opstellen en behouden van een gedragscode. We zijn er trots op dat het ons gelukt is om met dit keurmerk weer een stap te zetten om een bijdrage te leveren aan de doorontwikkeling van professionals. Want”, besluit André: “Het werk van de toekomst kan niemand precies voorspellen. Als professional is het essentieel dat je voorsorteert op veranderingen. Natuurlijk heb je allemaal je eigen reis. Maar wat er ook gebeurt, het is belangrijk dat je continu blijft werken aan je kwaliteiten.”

10% korting op opleiding 3Masters

Verloopt jouw inzet via Brainnet? Dan kun met 10% korting een opleiding volgen bij 3Masters.

Lees meer

Events

  • Online training Active Lean (Lean Yellow Belt)

    Online training Active Lean (Lean Yellow Belt)

    Lean: ontdek hoe je elke dag kunt verbeteren! Ongetwijfeld heb je wel eens van Lean gehoord. In dit magazine kun je er ook meer over lezen. Deze managementfilosofie gaat erover het continu verbeteren van je werkzaamheden waarbij je steeds de focus houdt op je klant. Heb jij een inzet via Brainnet? Dan heb je de mogelijkheid de online training Active Lean tegen een gereduceerd tarief te volgen. Zorg dat je bij blijft!

    Meer weten?

  • Opleidingen en trainingen voor finance professionals

    Opleidingen en trainingen voor finance professionals

    Ben je als zelfstandig professional werkzaam in de finance? Dan weet je als geen ander dat aantoonbare expertise essentieel is. Wij willen kennis graag toegankelijk maken voor zelfstandig professionals. Brainnet vond in 3Masters een partner die erkende trainingen biedt voor finance professionals. Loopt jouw inzet via Brainnet? Dan kun je tegen een gereduceerd tarrief deelnemen aan de opleidingen en trainingen.

    Meer weten?

"Ondernemen is continu bijsturen"

"Ondernemen is continu bijsturen" Coconut Communicatie, Marie Louise Grove

“Met mijn roeiteam winnen we menige wedstrijd. Dat is grotendeels te danken aan onze stuur. Deze houdt de omgeving in de gaten, kent de tegenstanders en motiveert de roeiers. “In communicatie werkt dat eigenlijk net zo” zegt Marie Louise Grove, ondernemer en oprichter van Coconut Communicatie. “Ondernemers weten dat ze zichtbaar moeten zijn maar het is lastig om een keuze te maken uit alle middelen en technieken van tegenwoordig. Als communicatieadviseur help ik ondernemers hun communicatievraag scherp te krijgen. Met gefundeerd advies kun je zelf een goede keuze maken. Zo zorg ik ervoor dat bedrijven op het juiste moment en op de juiste plek zichtbaar zijn. En zo kom je - net als bij het roeien - met een goede stuur verder.”

Het ondernemerschap kriebelde altijd al bij Marie Louise. In 2011 zette zij daadwerkelijk de stap richting ondernemerschap en richtte zij het bedrijf Coconut Communicatie op. “Coconut staat voor content, communicatie en coördinatie en het nut om het in één keer goed aan te pakken”, vertelt ze.  

“Ik werkte al op de marketingafdeling van een grote organisatie, maar na mijn hbo opleiding strategische marketingcommunicatie vielen alle puzzelstukjes op zijn plek. Organiseren, verbinden en dingen regelen, dát is wat ik het liefste doe. Ik richtte mij aanvankelijk op eventmanagement, maar toen ik merkte dat klanten mij vroegen vanwege mijn online expertise besloot ik mij verder te specialiseren in online marketingcommunicatie.”

Nominatie Flevolandse Zakenvrouw van het jaar

Dat ze de juiste stap heeft gemaakt richting ondernemerschap, blijkt uit haar nominatie voor Flevolandse Zakenvrouw van het jaar 2017, in de categorie zzp’er. Al 5 jaar organiseert het Netwerk Flevolandse Zakenvrouwen deze jaarlijkse verkiezing. Uit de vele voordrachten selecteert de jury de genomineerden. “De afgelopen maanden leek het alsof ik in een achtbaan zat. Na de nominatie ging het allemaal heel snel. Ik moest een uitgebreide rapportage over mijn bedrijf aanleveren. Financiële positie, bedrijfsvoering, maatschappelijk verantwoord ondernemen, het marketing- en communicatiebeleid en het toekomstperspectief werden allemaal beoordeeld. Ook een bedrijfsbezoek en videopitch waren onderdeel van de beoordeling. Ik heb enorm veel geleerd van de verkiezing! Ik ben mij meer bewust van wat ik doe en waar ik voor sta, wat mijn toegevoegde waarde is voor klanten. Ik weet mijn pitch bondiger en beter te verwoorden, met meer overtuiging!”

Tips voor een succesvolle onderneming

Hoe zorgt Marie Louise ervoor dat haar onderneming succesvol blijft? Zij geeft 5 tips:

  1. Sla basisstappen niet over
    “Het is zo zonde om te zien dat ondernemers ergens tijd en geld hebben geïnvesteerd en de belangrijkste basisstappen overslaan. Maak een plan. Wat wil je bereiken, past datgene wat je wilt gaan doen bij het behalen van je doelstelling, bereik je daar je klanten mee? Meet en stuur bij.
     
  2. Blijf jezelf ontwikkelen
    “Ik lees heel veel om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen in mijn vakgebied. Ik investeer in opleidingen en probeer nieuwe trucs en mogelijkheden uit. Zo ervaar ik zelf de hobbels, wat wel en niet werkt. Ik weet waar ik over praat en kan zo de klant beter adviseren.
     
  3. Doorzettingsvermogen
    “Het succes van mijn bedrijf heb ik het meest te danken aan mijn doorzettingsvermogen. Daardoor krijg ik projecten ook echt binnen de planning af. Ik heb wel eens dagen dat ik de hele dag onderweg ben naar afspraken en de laatste afspraak echt niet op de route ligt. Dan denk ik wel eens, zal ik deze verplaatsen en lekker naar huis gaan? Maar nee, ik ga altijd. Soms komt er een mooie nieuwe opdracht uit, die ik anders was misgelopen.”
     
  4. Koester je netwerk
    “Soms spreek ik ondernemers die netwerken niets vinden, ze zien er tegenop. Probeer er anders naar te kijken. Zie netwerken als een moment om interessante mensen te ontmoeten, te leren van andere ondernemers en elkaar (verder) helpen. Ga zorgvuldig met je relaties om. Netwerk niet persé om er meer uit te halen.”
     
  5. Durf te investeren
    “Ondernemers kiezen voor ondernemerschap om te kunnen doen waar zij goed in zijn, waar hun passie ligt. Focus daarop en besteed zaken waar je geen verstand van hebt uit. Het is een investering, maar als je het in één keer goed aanpakt verdient het zichtzelf weer terug. Zo verspil je geen tijd en energie in zaken waar je geen resultaat mee boekt.“
Lees meer

Laatste nieuws

  • Succesvol seminar over Lean, Agile & Scrum

    Op 9 mei organiseerden wij voor professionals in samenwerking met Managementboek een seminar over Lean, Agile en Scrum. Ruim 100 deelnemers kwamen en luisterden naar inspirerende verhalen van Rini van Solingen, auteur van onder andere de bestseller De kracht van Scrum, Mike Hoogveld, auteur van de bestseller Agile managen en John Maes, auteur van de evergreen Succesvol Lean. In een paar uur tijd werden de deelnemers bijgepraat. Onder genot van een hapje en drankje was er ook voldoende gelegenheid voor de aanwezigen om met elkaar van gedachten te wisselen over de actuele thema’s Lean, Agile & Scrum. 

    Video bekijken

    Succesvol seminar over Lean, Agile & Scrum
  • Op de hoogte blijven?

    Wij vinden het belangrijk onze klanten, leveranciers en zzp’ers goed te informeren. Daarom publiceren wij regelmatig columns, kennisartikelen, notities en inspirerende interviews. Daarnaast organiseren wij regelmatig bijeenkomsten waaronder inspiratiesessies voor zzp’ers of voorlichtingsbijeenkomsten bij ons op kantoor of elders in het land. Volg Brainnet op social media en wees er als eerste bij! Via social media houden wij je op de hoogte van ontwikkelingen in de branche, wet- en regelgeving en bijeenkomsten. Wij zijn te vinden op de volgende kanalen:

    LinkedIn | Facebook | Twitter | Youtube

    Op de hoogte blijven?
  • Brainnet zoekt collega's

    Door onze sterke groei zijn wij op zoek naar nieuwe collega’s. Collega’s met verstand van zaken en een sterke werkethiek. Collega’s die willen werken binnen een gezond en ambitieus bedrijf met aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en groei. Onze cultuur is informeel, onze werkhouding professioneel. Wij hebben onder andere vacatures binnen Recruitment, HR, ICT en fiscaal recht.

    bekijk vacatures

    Brainnet zoekt collega's

Eerdere edities

Met ambitie is het digitale magazine voor HR-professionals, inkopers, directies en zelfstandig professionals. Ontdek de wereld van flexibele schillen en ambitieuze ondernemers.

aanmelden voor met ambitie bekijk alle magazines